Boktankar: Ingen riktig kvinna av Virginie Mouzat

IMG_2871Baksidestexten:
”Jag har inga barn. Jag eftersträvar varken äktenskaplig lycka eller rollen som älskarinna, tycker inte att adoption är storslaget, att man måste spränga jagets gränser, hjälpa andra. Jag är inte desperat. Jag sneglar inte på klockan. Jag bryr mig inte om tidens gång, jag föraktar den press den sätter på alla kvinnor.”

Boken är skrivet som ett långt brev till en man och handlar bland annat om att hitta sig själv, inre tomhet och könsidentitet. Jag tyckte den var väldigt bra och i princip sträckläste den. Vill inte skriva särskilt mycket om den för jag är rädd att jag förstör boken för de av er som faktiskt vill läsa den. Den är i alla fall vackert och känslomässigt skrivet och jag rycktes med efter bara ett par rader. Jag tror att detta är en sån där bok som alla kan känna igen sig lite i och lära sig något utav. Den är djup utan att vara seg eller svårförstådd.
Jag rekommenderar den starkt.

Kommentera

