Nyttigare ”godis”

De flesta människor vill ju ha godis, snacks eller liknande någon gång, men vet att en del avstår för att det är onyttigt eller få dåligt samvete/ångest efteråt.
Så därför tänkte jag visa lite nyttigare ”godis” och som man inte behöver göra själv (fast vissa kan man ju göra saker av själv med). På bilderna kommer ni exempel på bra märken/produkter. Och som vanligt blir bilden större om du klickar på den.

Jordnötssmör
Innehåller visserligen mycket fett, men det är naturligt och vegetabiliskt fett, men det innehåller även mycket proteiner. Självklart gäller detta enbart om man väljer jordnötssmör utan onödiga tillsatser eller socker.
Man kan äta jordnötssmöret som det är (typ lägga lite i en äggkopp eller liknande och sedan äta med sked) eller så kan man göra ”peanut butter cups” (min variation). Det gör man genom att man häller lite smält mörk choklad (helst utan socker) i knäckformar (eller liknande) och låter det stelna. Sedan lägger man en klick jordnötssmör ovanpå och avslutar med ytterligare lite smält mörk choklad. Jättegott och de kan förvaras i frysen.
jordnötssmör

Kokoschips
Ja det är helt enkelt vad det låter som, torkad flagad kokos. Brukar finnas att köpa i asiatiska butiker eller hälsokostaffärer, kan ibland finnas på större mataffärer. Smakar ren kokos och är söt utan tillsatt socker och har en härlig krispig tuggkänsla. Jag har inga specifika märken för detta att rekommendera, de jag har köpt har varit olika märken och köpta på asiatiska mataffärer.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rotfrukts- eller äpplechips
Innehåller iof en del kolhydrater, men betydligt mindre än mycket annat godis/snacks och det finns vissa märken som inte har tillsatt socker i sina produkter med. Nått man faktiskt inte behöver göra, äpplen är ju söta i sig och rotfruktschipsen ska ju vara salta.
Sen kan man även göra egna rotfrukts- eller äpplechips. Själv har jag bara gjort egna chips på morötter en gång. Det gör man genom att skiva de tunt (med sån där maskin eller osthyvel), strö över lite valfri krydda (jag valde örtsalt) och sedan rosta i ugn (tror jag hade på 150 grader). Hur länge det tar beror på hur mkt vatten morötterna har och hur tjocka skivorna är.
chips

Naturliga bars
Tyvärr innehåller de flesta så kallade bars socker, sirap eller annat sötningsmedel, vilket de inte egentligen behöver (frukt är ju söta i sig). Men tack o lov finns det bars som enbart innehåller frukt, nötter och eventuella kryddor.
bars

Smoothie
Det finns flera färdiggjorda smoothies som inte innehåller socker, sen är det ju ändå rätt lätt att göra själv. Antingen bär/frukt + yoghurt (ev. en skvätt juice eller vatten) eller bär/frukt + juice/vatten/kokosvatten. Visst innehåller det en del socker, men det är iaf inte tillsatt socker. Bilden visar bara exempel på märken med färdiga smoothies, finns ju fler att välja på.
smoothies

Konserverad frukt
Det känns ju lite ”lyxigare” att äta konserverad frukt än färsk frukt, iaf tycker jag det. Nu kanske många tänker att konserverad frukt innehåller massor av tillsatt socker, men det behöver inte stämma. Finns nämligen ett flertal olika konserverade frukter som är konserverade i ananasjuice och därmed inte innehåller tillsatt socker.
Vill man göra nått eget så rekommenderar jag att man tar lite konserverad frukt, toppar med kvarg, lite vaniljessens (eller äkta vaniljsocker) och lite riven kokos. Sedan stoppar man in detta i ugnen i ca 175 grader i ca 10 min, då får man en härlig varm pajliknande fruktgodsak.
konserverad frukt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s