Morotskaka och Veggoburgare

Har bakat och lagat lite mat nu när syrran varit här.
Men två saker var det första gången för mig att göra, nämligen gluten- och mjölkfri morotskaka och veggoburgare.
Båda blev lyckade, så jag tänkte lägga upp recepten här.
Hoppas ni kommer fatta de😛

IMG_2537Gluten- och mjölkfri morotskaka
Ingredienser
2 ägg
1,5 dl socker
3 dl glutenfritt mjöl
75 g mjölkfritt margarin
2 tsk bakpulver
3 dl rivna morötter
3 krm kanel
1 tsk kardemumma
Ugn: 175 grader i ca 30 min

Vispa socker och ägg tills det blir lite ”fluffigt”.
Smält margarinet och häll i det i sockret och äggen.
Häll i mjölet och rör om.
Blanda sedan i morötter, bakpulver och kryddorna.
Rör om ordentligt så att allt är välblandat.
Häll smeten i en form och stoppa in den i ugnen.
När den är klar och har svalnat kan man lägga färskostglasyr på den om man vill.
Vill man ha mjölkfri sådan kan man göra den på naturell sojafärskost.
Till glasyren behövs ca 150-200 g färskost, 1/2 tsk citronsaft och ca 0,5-1 dl florsocker.
Allt ska blandas väl och sedan bres ut ovanpå själva kakan.

BakingCup dividerIMG_2539Veggoburgare
Ingredienser
2 tsk olja + olja till stekning
ca 1 dl majskorn
1 dl hackad lök
2 pressade vitlöksklyftor
1/2 dl hackad paprika
1 dl hackad squash eller gurka
1 dl kokt jasminris (måste vara klibbigt ris)
2.5 dl svarta bönor
1/2-1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1/2 tsk spiskummin
2 tsk torkad oregano
ca 1 tsk agavesirap (kan bytas ut mot socker)
3 msk rismjöl

Ja om du inte har hackat grönsakerna så bör du såklart göra det först😛
När det är gjort är det bara att blanda ihop alla ingredienser i en bunke.
Man behöver ingen mixer eller liknande utan det är bara att knåda ihop allt till en degliknande ”sörja”. Jag använde plasthandskar när jag gjorde det, för annars blir det för äckligt tycker jag:/😛
När allt är välblandat så är det bra om ”degen” får vila i ca 10 min.
Sedan är det bara att forma till bollar (8 mindre eller 4 större) och lägga de i en varm stekpanna (med olja i), platta till med en stekspade och steka tills de blir bruna på varje sida. Sen är de klar. Äts hur man vill, ofc😛
Och ja jag vet, själva burgarna är rätt gömda på min bild (har faktiskt två gömda där :P)

Kommentera

