Bokrecension: Robothjärta

robothjärtaTitel, författare och antal sidor
Robothjärta av Natalie Standiford, 328 sidor

Rekommenderar du boken?
Ja, den var mycket bra.

Vilken genre?
Unga vuxna, Utvecklingsroman, Drama, Komedi/Humor, Realism, Jagroman

Boken är:
Rolig, sorglig, intressant, djup, lite svårförstådd

Hur gick det att läsa boken? Hur lång tid tog det?
Boken i sig var inte svårare att läsa än de flesta andra romaner.
Det tog ungefär två veckor att läsa boken.
Kommer att finnas som talbok ca den 23 maj, men jag orkade inte vänta tills dess😛

Beskriv huvudpersonen
Huvudpersonen är en tjej som heter Beatrice, men kallas för Bea, och som har en del aspie-drag. Hon har svårt att förstå sina jämnåriga (och deras intressen) och hennes mamma säger att hon har ett robothjärta eftersom hon verkar vara kall och hård. Fast det stämmer inte, hon har bara lite svårt att visa de. Bea är envis, annorlunda, känslig (på sitt eget sätt) och trogen. Hon ska tydligen (enligt henne själv) ha en rätt pojkaktig kropp och burrigt hår.

Bokens handling
Boken handlar om Bea som återigen har flyttat med sina föräldrar till ett nytt ställe. Pappan är professor och byter jobb rätt ofta medan mamman är arbetslös/hemmafru. Tidigare har Bea haft bra kontakt med sin mamma och de har varit ”bästa vänner”, men nu har hennes mamma blivit konstig. Då hennes mamma säger att hon har ett robothjärta för att hon inte visar ”de rätta” känslorna börjar Bea att kalla sig för Robot Girl och tänka på sig själv som just en robot. För en robot känner ingenting och då är livet enklare.
Men i den nya skolan finns en kille som heter Jonah. Han är utstött och de andra eleverna kallar honom för Ghost Boy eftersom han är ”blek och formlös”. Jonah själv verkar inte bry sig om att han är utanför och först verkar han inte det minsta intresserad utav Bea men på en lektion kastar han ett pappersflygplan till henne med frekvensen till en radiostation och ett särskilt program där som heter ”Night Light”. Efter att Bea lyssnat på programmet så börjar de utveckla en bräcklig och kanske lite annorlunda vänskap.

Kan du identifiera dig med någon i boken?
Jag kan identifiera mig med både Bea och Jonah. Båda har delar av sin personlighet som jag känner igen i mig själv, men samtidigt så känner jag igen mig i de i form utav en typ av relation jag haft. I den relationen var jag Bea och en kille (som jag då älskade) var Jonah. Så egentligen känner jag nog igen mig mer i Bea än i Jonah, men både blir utstötta och misförstådda och det är nått som jag (tyvärr) verkligen kan känna igen mig själv i.

Kommentera

