Jag gillar inte att bli ifrågasatt!

Var på biblan nyss.
Hade reserverat en bok som hade kommit och tänkte därför hämta den, men jag hittade den inte bland de reserverade böckerna.
Så efter ett tag vågar jag ändå be om hjälp (något som är väldigt svårt för mig och oftast inte går). Bibliotekarien hittar inte själv boken men tillslut ser jag den och den står på en annan hylla bakom disken.
Jag är nämligen talbokslånetagare och då hamnar reserverade böcker någon annanstans.
Och då frågar bibliotekarien ”Behöver du verkligen låna talböcker?”
Jag svarar ja då jag faktiskt använder talböcker (jag gillar inte att prata om detta för jag skäms över det).
Och då får jag till svar ”Är du verkligen säker? För du har ju inga talböcker hemma.”
Jag blev så brydd lver frågan att det tog en stund innan jag kunde svara, varför skulle jag säga att jag behöver talböcker om jag inte gör det?
Förklarade då att jag inte hade några talböcker hemma eftersom jag laddar ner de från TPBs egna sida Legimus och att jag ofta även har den vanliga boken hemma så att jag kan lyssna och hänga med i texten samtidigt (för alla böcker är ju inte Daisy text och ljud, utan de flesta är ju bara Daisy). Sen finns ju inte alla böcker som talböcker heller och då lånar eller köper jag de vanliga böckerna ändå och böcker jag gillar köper jag också som vanliga böcker. (Sen så har jag en skuld på biblan som jag hela tiden glömmer av att betala och då kan man inte låna talböcker hos de.)
Tanten fnyser då och ser på mig och svarar ”Ja ja!”
Så känner mig rätt ledsen nu.
Bara för att jag har vanliga böcker hemma och inte har ett synbart handikapp betyder det inte att jag är någon som har lurat till mig någon rättighet.
Och av nån anledning tror jag att jag känner skam eller skuld också, fast förstår inte varför jag skulle göra det.

Problemet för mig iaf när det gäller att läsa är ju inte dyslexi utan att jag liksom har svårt att ”hänga med” och förstå helheten när jag läser och måste läsa samma sak många gånger, men med både text och ljud går det bättre (ibland behöver jag inte ens läsa o lyssna om utan hänger med och förstår första gången!).

2 thoughts on “Jag gillar inte att bli ifrågasatt!

  1. Svartvit fjäril skriver:

    Usch, gillar inte sådana människor… borde inte ifrågasätta utan bara se att så är det ju, behöver man talbok så gör man… tycker själv att det kan vara väldigt jobbigt att ha handikapp som inte är synbart, så kan relatera till det du beskriver.

Kommentera

