Kan jag få byta hud, tack?

Ibland hatar jag verkligen min hud.
Att jag är blek är inget som stör mig, jag tycker blek hy är fint (vilket jag inte tycker om solbrun, så vida man inte märker att den är naturlig, alltså att personen normalt sett alltid är mörkare än den normala svensken), men att den är så känslig för typ allt är oerhört störande och dyrt! Tvål, schampo, balsam, salvor, deo… allt ger förr eller senare (de flesta typ på en gång) klåda, utslag och/eller torrhet. Det suger! (och ja ibland köper jag sånt jag vet att jag inte kommer tåla för att det luktar så gott :$) Även grejer som ska vara milda och naturliga irriterar min hud, det är ju stört. Enda hittills jag hittat som ännu inte orsakat några problem är mandelserien från Weleda (ansiktsvård), men jag behöver ju till resten av kroppen, framför allt deo. Deo är svårast att hitta, för alla deos innehåller nått som jag inte tål. Anledningen till kvällens gnäll är just deo-fronten. Har haft Urtekrams rosdeo i ett par månader nu och den verkar ha funkat… fram tills för ca 4 dagar sedan. Jag försökte ignorera det hela och testa att salva in skiten innan jag tog på deo… mkt dumt gjort. Så nu har jag kliat sönder mig (ja jag har verkligen kliat sönder mig, det blöder och har blivit sår och hela tjomojsan) och utslagen har spridit sig från att vara små fläckar i armhålan till en stor fläck täckande rätt så mkt mer än bara armhålan. *suckar*

När jag ändå håller på att klaga på min hud så tänker jag fortsätta med det. För nått annat den är väldigt känslig för är solljus och snart börjar helvetesmånaderna där jag måste kleta in mig med MINST spf 50, bäst är sun block men det är jättedyrt och väldigt svårt att få tag på. Ok, först kommer jag få börja med 15 o sen 30, men sommaren kommer ju komma tillslut. Vad som händer om jag inte gör det? Ja först blir det såklart rött, sen blir det små plitor som sedan växer och tillslut om jag har otur blir blåsor och då får jag även feber och blir allmänt rätt så sjuk (vilket iof kan börja hända redan vid plitorna). Anledningen? Född med nått fel som har ett namn jag inte minns, men det gör att mitt pigment inte utsöndras i den takt det ska, typ… ok hittar på nått nu.. att det ska utsöndras 5 men det utsändras bara 3. Fattar ni? Det har visserligen blivit lite bättre med åren men bra kommer det aldrig bli och när jag blir gammalkan det tydligen bli värre igen *åh yaay åh yaay, är det sant!?!* <—ironi

Sen kommer en sak som är ren fåfänga, men på överkroppen har jag ca 6-15 mm stora brunröda fläckar lite här och var… och ja de blir fler (och större) med tiden… kanske kommer bli en dalmatiner tillslut😛 Anledningen till ogillandet av de är att jag mer än ett fåtal gånger fått mindre trevliga kommentarer om de, ja det har hänt även som vuxen med, men självklart mer som barn. Att bli kallad Pricken, Fläcken och liknande är inte kul eller när folk frågar om det smittar >.< eller beter sig som att jag vore pestsmittad. Hallå!? Har ni hört talas om pigment eller? Hoppade ni över biologin i skolan? Det var faktiskt senast igår jag fick kommentarer om det.
Fast en skön sak är att när jag berättade om detta och min utseendemässiga osäkerhet kring det för Dino ca 1 år efter att vi träffats så får jag till svar ”har du fläckar på magen?”. Han hade inte ens tänkt på det (iof brukar han ha ögonen främst lite högre upp eller längre ner, beroende på vilket huvudet det är han tänker med ;P )
Ja och nu tänkte jag göra nått så hemskt som att faktiskt visa de.
Ber om ursäkt för bildkvaliten, men det är en rätt så förstorad del.. eller ja snarare jäkligt klippt foto för det var ju typ hela magen/bröstet med på det först. Sen var det skumma lampor som gav sken till bilden, men men. Och nej det är inte alla fläckarna, men det är så där de ser ut. Here it goes:
fläckarOch ja jag känner mig rätt äcklig just nu som visar detta:/

Kommentera

