Alla behövs!

all enough
”Om alla skulle resa
jorden runt
och skriva in sig i historien
vem skulle då köra ut mjölken
till affären
och vem skulle lägga breven
i min älskades brevlåda?”

Hittade denna dikt i en bok jag läser (Johannas modiga idé) och jag tyckte den var så bra. För igentligen duger vi ju alla som vi är. Alla behövs och alla bidrar med något och efter sin egna förmåga. Visst, jag tycker inte att jag duger alls och en del av mig tycker att det jag skriver i detta inlägg är rena hyckleriet, men jag vet att jag faktiskt gör det jag.. att jag kämpar efter den förmåga jag har. För skulle jag inte ha mina sjukdomar och funktionshinder så skulle jag inte vara sjukskriven och sånna som mig behövs för annars skulle personer inom kommun, vård och omsorg och Försäkringskassan bli arbetslösa till exempel. Och jag vet att jag har kommit på lösningar på problem andra inte tänkt på eftersom mitt sätt att tänka är annorlunda än de flesta andras. Jag klarar visserligen inte av ett jobb eller riktiga studier, men jag kämpar (kanske tom mer än många ”normala”) varje dag bara för att få till sådant andra gör utan att tänka efter. Det borde väll ändå räknas som att man gör nått. Och varför skulle jag (och andra) inte duga bara för att vi inte har ett ”bra” jobb eller klarar av sådant man ”ska” kunna? Är det inte att man kämpar och försöker som borde räknas egentligen?
Ja vi duger alla som vi är!

(ja alla utom du själv, ditt missfoster, säger min hjärna till mig då😦 )

Kommentera

