Kan man inte sova kan man ju kolla…. stuff….

Hittade denna roliga lilla sida.
Nice med bilder och så på maten. Vet inte hur pålitligt det är exakt, men den verkar hyffsat pålitlig efter vad jag har kunskaper.
Så det är ju en bra sida om man inte orkar väga basmaten och hålla på att krångla med slv.

But anyway…
Efter den lilla sidan blev det att jag tillslut befann mig på denna sida.
Kollade in flera sånna där daglig energibehovs-uträknare, men denna verkar mest gilltig.
Men iaf, nu till det komiska. Tydligen får jag i mig mindre än vad jag skulle (enligt denna) göra av med/dag om jag vägde 40 kg och var typ stillasittande (1.2), vilket är 1415 kcal/dag. Och jag har även sysselsatt mig med att räkna ut de senaste tre månadernas genomsnittliga kaloriintag, vilket är 546-893 kcal/dag. Med tanke på att jag väger rätt långt ifrån 40 kg är det nog antingen nått skumt med den där uträknaren eller nått skumt med min kropp (jag gissar på det sistnämnda). Men iaf, kollade vad jag skulle (enligt matkalkylen) få i mig om jag ska hålla mig runt 60 kg (vilket jag iof inte vill) och då ska jag tydligen få i mig mellan 1896-2138 kcal/dag (om jag håller aktivitetsnivå 1.375-1.55). o.O
Är det verkligen normalt? Det låter mycket för mig.

Så, då blev det att jag hamnade på Folkhälsoguiden (ja jag vet, avskräckande namn).
Och enligt de ska jag ju tydligen få i mig ca 2225 kcal/dag, så antar att min uträkning stämmer rätt bra från Matkalkylen.
Ja jag är lite förvirrad nu och egentligen är ju inte detta den bästa sysslan för mig att göra när jag redan är nojig över läkarmötet. Men men…

PS: Mitt jävla inflammerade öga kliar som faen och jag får inte klia ;_; Ögoninflammation är nämligen väldigt smittsamt och jag vill helst slippa ha det i båda ögonen. Dessutom ser jag lite suddigt med det ögat också, det inflammerade alltså:/

Kommentera

