Stiftelsepengar och hjälpmedel

I förrgår fick jag 5000 kr från den stiftelse jag ansökt pengar om till glasögon och hjälpmedel (som man inte kan få förskrivet via habiliteringen).
Egentligen skulle typ hela summan gå till Dino då jag var skyldig honom glasögonpengarna, men vi kom överens om att han skulle ha 2000 kr nu och sen ska jag betala resten från och med 18 april med 300 kr/månad. Det var hans idé från början att jag inteskulle betala allt. Han vet ju att jag behöver en del andra grejer och att de inte kommer bli köpta annars.
Så var iväg till city och handlade lite igår, och ja det blev faktiskt bara saker jag behövde.
Det blev:
fit overFit Over – polariserade solglasögon som man kan ha ovanpå vanliga glasögon.

SensokilenSenso kilkudde – en sittkudde som egentligen är till för att träna upp ryggmusklerna och så man får bättre sittställning, men för mig gör den mig mer fokuserad/koncentrerad och jag kan sitta mer still… vet ej hur den funkar men den funkar så jag är nöjd ändå.

lilla idagbokenLilla Idagboken – beställde halvårspaketet för Lilla Idagboken, så då har jag den ett tag framöver iaf.

Sen blev det ett par billiga hjälpmedel när jag var på Varsam och köpte kilkudden (finns säkert mer där jag skulle behöva men det är ju så mkt där att hjärnan blir full snabbt).
Piggbollar-hard-6cm timglasNämligen en piggboll (vem kan låta bli en sån, vet nu hur skön de är att rulla i händerna eller över kroppen?😛 :$) och tre-pack timglas på 1, 3 och 5 minuter. Upp till 15 minuter kan jag ju se på dayplannern och Handifonen, men inte korta stunder. Och det behövs oftare än vad man tror.

Det finns en del pengar kvar så ska kolla lite mer vad som kan behövas. Har ju en lista på datorn, men en del grejer är inte aktuellt då saker jag redan fått hjälper med det.

EDIT: Nu har jag även beställt Picto Online. Visst jag har Picto Selector som är gratis, men det är inte på svenska och svårt att hitta rätt bilder. Detta är ju på svenska och har bilder som jag har haft svårt att hitta bra bilder till. Har även hittat en väckarklocka på Clas Ohlson som ska inhandlas som vibrerar och som man ska ha under kudden (som Shake Awake fast billigare och utan sladd.)

2 thoughts on “Stiftelsepengar och hjälpmedel

  1. emma lindvall skriver:

    Hade aldrig hört talas om kilkudde tidigare – men de låter ju suveränt. Tror jag ska skaffa en sån om jag får pengar någon gång (väntar på besked från försäkringsbolag…) Så tack!

Kommentera

