Betyder detta att jag typ behöver betydligt mer sömn än en NT man?

Googlade runt lite och hittade denna artikel: ”6 seglivade kvinnomyter”.
En av de saker som det står om där är att kvinnors hjärnor är mer komplicerade än mäns och vi behöver därför mer sömn (inte särskilt mkt mer dock, bara ca 20 min), Det står även att det finns ett samband mellan sömnbrist och högt blodtryck hos kvinnor, ett samband de inte har kunnat hitta hos män.
Sedan tidigare har jag läst att personer med NPF (särskilt personer med AST) behöver mer sömn och vila pga att vi använder våra hjärnor betydligt mer än personer utan NPF, då vi medvetet måste koncentrera oss på saker andra gör automatiskt och att det är mer som drar energi för oss (exempelvis sinnesintryck och att tolka kroppsspråk).
Betyder detta att vi som är tjejer och har NPF har ett ännu högre sömnbehov?
Kanske stämmer min teori om att jag egentligen skulle behöva minst 10 timmars sömn per dygn? Tycker någon borde tala om det för min kropp och hjärna isf så att jag kan få det.
sleeping

6 thoughts on “Betyder detta att jag typ behöver betydligt mer sömn än en NT man?

      • emma lindvall skriver:

        Jag är likadan. Sover oftast för lite (ska SNART få ett tygndtäcke!), typ 6 timmar, men har upptäckt det är även när jag får ”normalt” antal timmars sömn så är jag trött. Det känns ganska hopplöst.

      • kaosprinsessa skriver:

        Jag har ett kedjetäcke och det hjälper iaf mig att ligga still i sängen och inte kliva upp lika ofta när jag väl försöker sova. Sen tar jag theralen innan med. Näe pigg minns inte jag äns hur det känns, tyvärr.

  1. caroline skriver:

    Vill bara dela med mig. Prova meditation och yoga, lugn form! Det hjälper mig jättemycket! Det är svårt och jobbigt i början att sitta tyst och stilla med alla tankar, men det är det enda som verkligen hjälpt mig. Det har verkligen gett mig en bättre relation tlll mig själv. Rutiner, bra mat och meditation så blir livet lite mindre kaos. Sånt som alla redan vet om.. men det fungerar om man anstränger sig och verkligen försöker.🙂 Om jag sätter mig ner och ”mediterar”, försöker stilla tankarna och visualisera lugn och trygghet och kärlek till mig själv (kan tyckas ”flummigt” men är egentiligen väldigt grundläggande..) en stund innan jag ska sova, så kan jag faktiskt sova nu. Innan har jag varit som du, legat i sängen och försökt hindra mig själv från att kliva upp under hela natten. halvsovit några timmar..

Kommentera

