Kunskap, kål och Kritaperioden

Jag har kommit in på en onlinekurs på Mälardalens högskola, ”Kultur och samhälle i Tyskland”. Den har inga träffar eller lektioner eller nått sånt, utan består helt av självstudier. Så jag hoppas jag kommer ha ork och disciplin nog att klara kursen. Vore nice att faktiskt lyckas med nått. Den verkar iaf intressant, fast en del grejer verkar rätt svåra, men jag ska verkligen göra mitt bästa.

I natt lärde jag mig hur man använder e-kort, så jag skaffade ett Netflix-konto. Där har de många bra serier (och säkerligen filmer med, men har inte kollat så mycket på de) och en av seriena är Terra Nova, vilket jag tänkt se ett tag. Så började se den idag och den är så bra. Rekommenderar den till alla, iaf om man gillar en mix av sci-fi, dinosaurier och nybyggare.
terra nova

Nått annat jag fixade med mitt e-kort var att betala avgiften för mitt Babbel-konto så att jag kunde fortsätta med det. Så innan jag la mig igår tragglade jag tysk grammatik, vilket jag inte rekommenderar att man gör när man sovit dåligt och strax ska försöka sova för då tenderar grammatiken att hamna i ens drömmar. Jag lovar att ”Sind Sie Herr Schmidt?” inte är en av mina favvogrejer att drömma om.Idag har jag däremot inte orkat med någon tyska, det får bli en annan dag istället.

Någonting jag faktiskt har orkat med är att laga mat.
Jag lagade faktiskt en sak mormor brukade fixa till mig som liten när resten av familjen åt kålpudding (eeewww >.<), nämligen kålsoppa (och ja det är godare än kålpudding, believe me.) Btw om du bara behöver lite vitkål, köp inte vitkål på Lidl för där finns det inte små vitkålshuvuden. Men vem har någonsin hört talas om en tysk som klagat över för mycket vitkål, de har ju för faen vitkål istället för blod i sina vener😛
Här har ni iaf resultatet av min matlagning (bestående av vitkål, lök, linser, vatten och grönsaksbuljong):
IMG_1850Okej då, riktigt så där såg det inte ut😛
Här kommer den riktiga slutprodukten (det vita är gräddfil):
IMG_1852Nånting som jag uteslöt som mormor annars brukade ha i är klimp, för det tycker jag är fruktansvärt vidrigt. Mina syskon gillar klimp (fast mamma gjorde de av vetemjöl, salt och vatten medan mormor gjorde de av bla gammalt bröd) men jag blir spyfärdig bara av tanken på de där slemmiga degklumparna. *ryser*

Avslutar med en mindre bra sak. Igår kväll började jag få ont i halsen. När jag vaknade i morse hade det utvecklats till huvudvärk med. Tänkte att det kanske skulle gå bort om jag åt och drack, men icke sa nicke, har fortfarande skallebang. Hoppas bara inte det blir värre, men detta skulle kunna förklara varför jag har varit/är lite extra frusen för tillfället.
Så håll tummarna att jag har blivit av med både huvudvärk och halsont i morgon när jag vaknar.
(btw, har upptäckt att mitt ”naturliga” språk innehåller mer tyska än vad jag tänkt på tidigare. förutom att jag tämligen frekvent använder ordet scheisse så använder jag ordet krank, vilket jag lär mig hemifrån. fast jag ~vi~ använder det inte helt korrekt, för förutom att vi använder det just för att tala om att vi känner oss sjuka så använder vi det även som ett ord för sur och grinig. hehe får nog ta och försöka gå igenom hela mitt ordförråd och se vad det är jag egentligen säger när jag pratar :P)

2 thoughts on “Kunskap, kål och Kritaperioden

  1. Emelie NittonNioTre skriver:

    Åh! jag som gillar klimp, har upptäckt det nyligen så har inga gamla barndomsminnen att äcklas över. Mormors grönsaks-soppa är lätt något av det godaste jag vet. Fick jag också alltid när de andra fick kålpudding eller annat som jag inte gillade.🙂

Kommentera

