Om kaloriförbrukning – Kan detta verkligen stämma?

Har spenderat en del av kvällen åt att läsa om kaloriförbrukning och ätande och sånt.
Hittade en sak som låter rätt otrolig, nått som jag inte är helt säker på verkligen kan stämma. Nämligen att det är farligt för en tjej att äta mindre än 1200 kcal/dag (1500 kcal/dag om du är kille) under en månad eller längre. Men om detta verkligen skulle stämma, borde inte jag typ vara allvarligt sjuk eller död eller nått vid det här laget? För generellt sett är det sällan jag kommer upp i den kalorimängden under en dag, och jag lever ju och har inga direkta fysiska problem. Varför gränsens sägs vara just 1200 kcal är för att det tydligen är den sammanlagda energimängden som kroppens organ behöver för att kunna fungera. Men några organproblem har jag ju inte heller (om man inte räknar födoämnesallergier). Så det känns inte som att det där verkligen kan stämma helt. Kanske gäller vissa men inte alla eller nått sånt.
Och ska man kolla på div. sätt att räkna ut det energibehov jag ska ha för att ”må bra”/dag så ska jag äta mellan 2000-2500 kcal o.O

Sen hittade jag massor av ställen som säger att ”svältläget” inte existerar. Vilket är något folk annars varnar för när det gäller att äta mindre än de där 1200 kcal. När det gäller det så vet jag för lite för att kunna uttrycka mig riktigt. Men nån gång ska jag kolla upp mer om det med.

Kommentera

