Böcker och lite till

Var på Akademibokhandeln nere i Fridhemsplan idag.
När jag är där (och andra bokaffärer) önskar jag alltid att jag vore rik så jag kunde köpa alla böcker jag vill ha som jag hittar där.
Idag hittade jag två böcker som jag tycker verkar bra (köpte ingen utav de), Magikerna och Serafers drömmar.
magikerna serafers drömmarJupp, jag är en sucker för fantasy. Magikerna är nog den jag skulle gilla bäst av de då den är mer urban fantasy, vilket jag gillar bäst inom fantasy genren.

Men jag köpte nått där iaf.
Hittade någon riktigt smart, nämligen ett ”block” med veckoscheman som har magneter på baksidan så att man kan sätta den på kylskåpet.
Perfekt grej för då slipper jag skriva ut scheman om jag vill göra sådana och då kommer nog den lilla Idagboken funka bra ändå (för jag har beställt den nu och den är ju billigare än den stora och har bättre format) då jag kommer kunna se iaf hyffsat vad som händer under veckan på det där veckoblocket. Sen behöver jag inte få skuldkänslor om jag gör fel för det är bara att riva av ett blad och göra ett nytt. Veckoschemat kostade iaf 69 kr. Så priset var verkligen överkommligt. Intressant att se hur det kommer att funka för mig.
IMG_1833Nu kanske några utav er undrar vad jag behöver med allt sånt där till. För jag har ju min Handifon, min Idagbok och jag ska få testa en MEMOdayplanner. Jag ska förklara.
Handifonen använder jag som påminnelseapparat plus att den är lätt att ha med sig och då blir schemat där som en ”kom ihåg-lapp”.
Idagboken använder jag just som dagbok, men inte som en vanlig dagbok utan jag skriver mer i punktform vad jag gjort under dagen och så. Tex ”Möte med Carina: – vi pratade om framtida praktikplats” eller ”Handlade – rooibos, kvarg och ris”. För jag har svårt att minnas vad jag gjort. Skriver även upp hur många timmar jag sov under natten och så försöker jag att skriva lite om hur jag mått under dagen för att få lite koll. Ibland skriver jag även vad jag ätit och så med.
MEMOdayplannern har jag ju inte fått hem än, men det är ju ett mer detaljerat dagsschema som dessutom tydligt visar tiden med sina lampor.
Veckoschemat kommer jag ju såklart att använda som just veckoschema, för jag behöver inte bara kunna se hur dagen ser ut utan även veckan. Jag kan inte planera och ha kvar sånt i huvudet.
Kan nog låta överdrivet för er ändå, men jag har verkligen väldigt svårt med att förstå och minnas tid. Tro inte att jag gör detta för skojs skull, utan jag behöver verkligen ha allt synligt planerat (och ja jag använder bilder till all min planering). Och visst tar det lite tid att fixa alla scheman och sånt, men det tar också bort stress att ha det planerat och Handifonen tex kan jag sätta in att aktiviteter återkommer, så ex så kommer alla mina tider på Svalans bildateljé in automatiskt.
Om du inte förstår detta så vet jag inte hur jag ska kunna förklara så att du förstår. För personligen hade jag hellre velat kunna klara mig utan allt sånt där, men nu gör jag inte det… inte om jag ska ha en chans att i framtiden kunna få må bättre.

Åh jag har fixat en annan sak med, fast detta har inte med Akademibokhandeln.
Har fått hjälp att via en kompis förstora muspekaren på datorn.
Inget som någon vet, men jag har svårt att hålla reda på muspekaren så som den normalt ser ut. Men nu är den förstorad och har en kraftigt markerad svart kant runt hela muspekaren och om jag trycker på Ctrl-knappen så kommer det en ring där muspekaren är så att jag lättare kan hitta rätt den igen ^^
Det är coolt och nått man kan fixa med Windows utan nått extraprogram eller så. Nice ^^
Och nej jag har inga konstiga synproblem eller så, vet inte varför jag har svårt att se den i ”normalt läge”, jag bara har det och detta var ju en enkel lösning ^_^
vector-mouse-cursor

Kommentera

