Förbättra tankemaskineriet

Här kommer några olika sätt för att hjälpa dig att utveckla/förbättra ditt sätt att tänka och lägga märke till saker. Ja helt enkelt handlar det väll om hur man kan lära känna sig själv och sin omgivning bättre och försöka hitta nya sätt att tänka på.. vidga sina vyer.

  • Skriv ner dina tankar. Sätt dig ner en stund varje dag och skriv ner dina tankar. Kan gälla allt från varför du känner som du gör eller varför blått kallas för just blått.
  • Testa att observera saker inom ett tema i en dag. Tex hur folk beter sig i köer eller hur folk ändrar sitt språk beroende på vem de pratar med.
  • Tankeflöde. Skriv en fråga och sedan skriver du ner dina tankar kring den frågan utan att tänka för mycket på vad du skriver ner och utan att rätta dig själv. Det är ju bara du som ska se det du har skrivit så det gör inget om ditt tankeflöde skulle verka osammanhängande, för på nått sätt är det sammanhängande för dig.
  • Skriv ner något du tror på av principskäl och som du aldrig riktigt har ifrågasatt. Försök sedan att komma på argument som motsätter sig det du tror på. Försök vara så objektiv som du kan. Om du vill kan du även fråga personer du känner om deras åsikter om ämnet.
  • Hitta en reklam som du känner påverkar dig/som du känner dig dragen till. Analysera sedan hur de har gått till väga för att göra reklamen attraktiv och varför du blir påverkad av/känner dig dragen till just den.
  • Skriv ner detaljerna kring en upplevelse, tex när du för första gången träffade personen du är kär i eller då ditt husdjur dog.
  • Försök att beskriva dina sinnesintryck i detalj.
  • Blunda och lyssna vilka ljud du hör, från det lägsta till det högsta. Skriv gärna ner vilka ljud du hör.
  • Hitta sätt hur olika motsatser liknar varandra, tex vad som är likheten mellan något som göt dig glad och något som gör dig ledsen.
  • Försök besvara dina problem och frågor genom tankekartor.  Du kan även använda tankekartor för att försöka finna ett sammanhang mellan två saker.
  • Testa att göra någon form utav avslappningsövning(ar) minst 10 min varje dag. Exepel på ävningar är yoga, strechning, andningsövningar och promenader (jag finner iaf promenader avslappnande).
  • Skriv eller rita med ”fel hand” minst 10 minuter varje dag. Genom att öva upp förmågan att använda båda händerna tränar du även tankeförmågan.
  • Hitta samband mellan saker som verkar helt orelaterad, tex mellan dykning och äldreomsorg.
  • Ha påhittade konversationer med någon du ser upp till eller försök att tänka på något problem ur den personens synvinkel för att vidga dina vyer.
  • Tänk på/ta reda på olika sakers beståndsdelar, tex vad finns det i en keramikmugg och hur gick hela processen till för att den skulle bli just den muggen.

Jag hoppas du kommer gilla nått utav mina förslag och att de kommer kunna hjälpa dig. Och tänk på att en förändring inte kommer på en gång utan sker sakta under längre tid.
Lycka till och se till att ha kul medan du gör det med ^^

One thought on “Förbättra tankemaskineriet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s