Lite tankar kring livet, värde och mening etc.

(Nej jag har inte tagit några droger eller liknande -bortsett från mina receptbelagda mediciner- och jag känner mig inte mindre som mig själv än vanligt. Detta är bara en annan sida av mig som jag oftast inte diskuterar så öppet. Jag är nämligen lite feg då jag fått en del kritik för min allvarsamhet och tankesätt tidigare.)

Har tänkt mycket ikväll (igen, är ett rätt återkommande tema) på meningen med livet, människors värde, mitt värde etc. Som vanligt kommer jag inte fram till något allmängiltigt svar, men så tror jag inte att det finns något sådant heller. I alla fall inte på meningen med livet. Om alla skulle ha samma mening med sitt liv så skulle många vara överflödiga eftersom inte alla jordens individer skulle behövas för att uppfylla en enda mening. Meningen med livet är högst personlig, men självfallet finns det ett stort antal individer som delar samma eller väldigt liknande mening med livet (jag tror att det bland annat är dessa som man kan uppleva vad som kan kallas själsfrändeskap). Men när man har kommit på meningen med sitt liv måste man även komma på hur man ska utöva sin mening, som att inte komma på själva meningen vore krångligt nog. Jag tror att detta är ett av skälen till att många mår så pas dåligt i dagens (materiella) samhälle. Man stannar nämligen ytterst sällan upp och bara tänker och reflekterar. Folk har inte tid med det och där med kan de inte upptäcka sig själv och sin inre röst på samma sätt och därmed inte bli medveten om sin livsmening på samma sätt. Och därmed minskar chansen att uppfylla sin mening, vilket jag tror gör att personens själ hamnar i obalans och det ger lidande på olika sätt. Jag ser även kreativt skapande som ett sätt för universum att kommunicera med oss via våran själ. Med andra ord, våra kreativa skapelser avspeglar vårat sätt att tolka ett budskap från ett ”allomfattande högre medvetande” (nej inte Gud, detta har ingen personlighet utan mer en typ av energi). Därför anser jag att det är viktigt att alla människor hittar något sätt att vara kreativa på, behöver inte vara nått man vanligtvis tänker på när man nämner kreativt skapande, utan kan vara sådant som att försöka skapa ett hemtrevligt rum eller att man dansar till sin favoritlåt när man är själv. Bara man får ut själva energin och medelandet som finns där i. Sen att man själv uppfattar medelandet är en helt annan sak, men chansen att göra det ökar i och med att man får ut det hela.

När det gäller värde anser jag att det är lika för allt levande. Ja jag tycker en hund, ett träd och en människa är lika mycket värda. För varför skulle en människa vara värd mer enbart för att vi kan tänka på ett annat sätt och har ”högre” intelligens? Men nej jag är inte emot att äta kött eller skogsbruk, MEN man ska ta sitt ansvar för det och inte förbruka mer än vad som behövs och ge tillbaka till jorden (dvs plantera träd där man hugger ner de och djuren ska leva bra liv, inte vara instängda i burar eller rum.). Jag ser inget fel med ett kretslopp, utan felet är när man utnyttjar sin position, något vi människor är bra på (även jag, jag är långt ifrån perfekt).
Tyvärr ser jag inte lika bra på mitt egna värde. Lite komplicerat, så jag tänker inte gå in mer på min åsikt om mitt egna värde.

Nu när jag har skrivit om värde och meningen med livet så kanske någon undrar om jag har kommit på meningen med mitt egna liv. Ja helt säker kan jag ju inte vara, men jag är till ca 80-90% säker på att meningen med mitt liv i alla fall innehåller att sprida kärlek, glädje och få folk att lägga märke till allt som är vackert runt om de (och nu syftar jag inte enbart på sådant som är uppenbart vackert som stjärnorna eller en vacker utsikt, kan tyvärr inte helt sätta ord på vad jag menar med skönhet i detta fall, men någon utav er kanske förstår ändå). Sen så vill jag ju även hjälpa folk, jag älskar det, och jag tror att det kan ha något med livsmeningen att göra också. Tyvärr har jag ännu inte kommit på hur och det är ett av skälen som får mig att känna mig värdelös. Jag känner mig platslös och värdelös när jag inte kan få göra… kan få ut det jag vill. Jag behöver en plats, ett ”hem”… något som hjälper mig att visa vad som är min ”rätta” väg. Då skulle jag nog inte känna mig lika vilsen heller.
Generellt sett tror jag annars att jag är rätt bra på att hjälpa folk (och via det har jag även fått höra att jag fått folk både glada och känna att de är älskade, vilket är bra. alla människor har rätt att känna sig älskade.). Tyvärr är jag inte lika bra på att ta emot kärlek och framför allt är jag inte bra på att be om hjälp. Utan istället tar jag av mig själv tills även mina reserver är slut. Ja jag är väl medveten om att problemet ligger hos mig, att jag måste bli bättre på att säga nej, att jag måste lära mig att det är ok att be om hjälp och att inte hela världen vilar på mig och att jag inte kan vara ansvarig för någon annans liv, hur mycket jag än bryr mig och älskar den personen. För den personen är en egen individ med egna val och väljer själv sina vägarm, både de bra och dåliga, och att felet inte är mitt om personen väljer en dålig väg bara för att jag råkar säga nått i stil med ”nej, jag orkar inte nu”. Men trots att jag vet detta så tar det emot nått så in i h*lvete att äns försöka lära mig det. Men jag kan inte vara någons räddare. Den enda som kan rädda någon är personen själv, jag kan bara vara där och stötta och ”hålla i handen” så att personen vet att den inte är helt ensam.

Sist tänkte jag bara säga att jag inte tror att det egentligen finns något som heter ”för snäll”, utan istället handlar det om att folk är för ”hungriga” och måste lära sig att dela och inte utnyttja varandra. Tror inte heller att det finns något som heter ”tänka för mycket”. Utan det handlar snarare om att andra tänker för lite och har blivit för avtrubbade gällande känslor, sin omvärld och det metafysiska.

livspusslet o kompassen

2 thoughts on “Lite tankar kring livet, värde och mening etc.

  1. Anonym skriver:

    känner igen mig så så mycket. jag förstår precis också det där med allt som är vackert. jag kan inte heller förklar det, men det är lite som att det är vackert att det vackra finns, och inte enbart det rena och goda. som sagt, svårt att förklara. jag brukar också tänka på sådant på kvällarna, men har inte blivit så mycket på sistone. jag har ofta svårt att förstå vad alla ”ramar” betyder, och kan inte rikitgt tänka bara innanför ramarna. det är skönt att tänka mycket.

Kommentera

