Påhittade språk

Sitter och lär mig ”circular gallifreyan”, ett påhittat skriftspråk från Doctor Who.
Det är fan som har tagit fram alfabetet även om det är Doctor Whos skapare som kommit på grundidén.
När jag nu satt och skrev med det så kom jag att tänka på ett skriftspråk jag hittade på när jag var runt 10-13 år. Jag minns det inte exakt, men jag vet att jag ska ha kvar det i någon utav mina gamla dagböcker. Jag hade helt glömt det. Undra om det är nått i det alfabetet som stämmer med något alfabet irl?
Påhittade språk är nått som har fascinerat mig sedan jag var 8-9 år och kom i kontakt med Tolkiens värld och senare även när jag kom i kontakt med Star Trek när jag var några år äldre. Många förstår inte riktigt meningen med att lära sig ett språk som egentligen inte existerar och jag kan inte förklara varför jag gillar påhittade språk, jag bara gör det.
Jag kan iaf lite quenya och lite sindarin, ja och lite klingon ofc. Har inte satt mig in så mkt i klingon för det är inte direkt det vackraste språket😛 Quenya och sindarin är ju vackert, men det är inte det enklaste språket och de böcker som finns om det är på engelska och jag tappade bara bort mig. Fast kanske skulle det funka nu när jag kan fokusera mig lite bättre. Men iaf, här får ni en bild på ”circular gallifreyan”.
gallifreyan
Här har ni mitt förnamn… typ😛

2 thoughts on “Påhittade språk

Kommentera

