Hur ska man egentligen göra med stim?

Börjar med en förklaring om vad stim är (och nej menar inte fiskstim).
Stim är en förkortning för ”self-stimulation”, alltså självstimulering, vilket jag inte riktigt tycker är rätt ord för det hela, men det ska jag inte gå in på. Inom psykiatrin kallar man det för ”stereotypi”.  Vad det handlar om är alltså repititiva rörelser, exempelvis flaxa med armarna/händerna, knäppa med fingrarna och lukta på händerna. Stim är vanligt bla hos personer med olika former utav autism och är faktiskt ett av kriterierna för diagnoserna inom det spektrumet. Stim kan likna tics, men stereotypier börjar oftast tidigare än tics och är oftast mer rytmiska. Det finns andra skillnader också men jag tänker inte gå in på det. Stimmandet sker i alla fall oftast på grund utav överstimulering, med andra ord det är lugnande, och ökar när personen är stressad, trött eller har ångest.

Men nu till det jag tänkte skriva om.
Jag har själv diverse stim för mig, men det är något jag försöker dölja.
Så det jag gör är helt ”enkelt” att ”trycka bort” impulsen att göra mina stim (det enda jag har riktigt svårt att styra är mitt tungklickande) då jag skäms över de och andra människor verkar störa sig på de eller ta illa upp.
Men ska jag verkligen behöva känna så och trycka undan en reaktion som för mig är naturlig? För inga utav mina stim skadar andra och de hjälper ju faktiskt mig då de lugnar mig och faktiskt får mig att känna att jag har mer kontroll. Kan inte riktigt förklara hur det funkar, men det känns i alla fall bra att stimma.
Men om jag inte trycker undan de blir jag ju ännu mer onormal, vilket jag inte vill. Men samtidigt gör det att jag mår sämre att inte få göra mina stim (plus att det tar massa energi att hålla tillbaka det hela tiden) och gör att ångestnivån stiger och att jag oftare får ”härdsmältor”. Så hur ska man egentligen göra? Anpassa sig till omgivningen eller är det omgivningen som får lära sig att acceptera mina stim?
Jag vet faktiskt inte svaret på det.

Kan i alla fall tillägga att jag stimmat under hela detta inlägg då det faktiskt är jobbigt att skriva om sig själv så här ”sårbart” och det är ju faktiskt om ett lite pinsamt ämne.

2 thoughts on “Hur ska man egentligen göra med stim?

Kommentera

