Jag borde ha förstått vad som komma skulle

Igår när jag fick ont (eller ja ondare) i axeln så borde jag ha fattat vad som var på väg, nämligen att min värk i nacke och axlar skulle bli värre. Det händer egentligen dagligen iof att värken blir värre, men inte på det här sättet. En normal dag när värken blir värre så känner jag samma smärta hela tiden, men detta är annorlunda. Nu gör det bara ”normalt ont” om jag inte rör på huvudet eller lyfter nått eller blir tillputtad etc, då gör det så ont att  jag bokstavligt talat ser fläckar framför ögonen. Tur att detta inte händer så ofta.
Jupp, rätt patetiskt men en 25-åring som har konstant värk i nacke och axlar (dessutom har jag rätt udda känsel i armarna med, men det orkar jag inte gå in på nu).

Vet iaf när det hände, alltså grundorsaken. Det hända på skolgymnastiken i 6:an, alltså när jag var 12 år (alltså för 13 år sedan). Det som hände var att vi skulle alla klara av att hoppa över den stora bocken genom att springa och sedan hoppa på nån studsmatteliknande träplatta. Då jag har svårt med avstånd plus att jag vet hur klumpig jag är, så blev jag rädd. Jag började springa men när jag skulle hoppa bromsade jag till och fick inte alls den fart jag behövde men tillräckligt för att ”slungas” över bocken och landa med huvudet först och nacken ”bröts” åt fel håll. (se bild, inte vacker bild, men jag tror den räcker för att illustrera hur jag föll)

knak

Det enda jag minns är precis innan jag slår i huvudet i madrassen och att det gjorde ONT. Var tydligen avsvimmad i ca 8 minuter och tydligen hade det hörts ett knak som liknade ett pistolskott eller en gren som knäcktes (beroende på vem det var som sa det). Var yr, såg suddigt och hade ont i nacke, axlar och huvudet i flera dagar efteråt.
Men iaf, gympaläraren bad en elev hämta skolsköterskan, men hon var inte där så han skickade iväg mig på lektion eftersom han själv hade andra lektioner efter våran.
Så jag blev aldrig undersökt vad som faktiskt hände den dagen, men nått hände ju uppenbarligen. Sa aldrig något till mina föräldrar, vet inte varför jag inte sa nått, och de vet fortfarande inte om det. Och nej jag har fortfarande aldrig kollat upp min nacke, känns som att det är lite för sent för det med dessutom. Tror inte någon läkare skulle tro på mig om jag berättade att jag gått runt och haft ont och varit stel i 13 år heller. Tror inte det finns nått att göra åt det heller, så det är bara att bita ihop och fortsätta leva med det. Är ju som sagt tur att det inte gör så ont som det gör nu ofta, men det gör ju ändå alltid ont, särskilt om jag håller på och lyfter saker eller gör nått med armarna en längre stund, tex diskar eller bär saker (bla min väska, ryggsäck funkar lite bättre men ändå inte bra).

Jaja ska väll sluta gnälla nu. Det kunde ha gått värre. Jag kunde ha brutit nått i nacken eller ryggen och blivit förlamad och det hade varit bra mkt värre. Men har iaf kännt mig som nån gammal tant hela dagen:/😛
gammal tant

6 thoughts on “Jag borde ha förstått vad som komma skulle

  1. emma lindvall skriver:

    Men man kan ju alltid testa olika typer att smärtlindrande behandlingar (som inte är tabletter…) typ massage, akupunktur, gå till en kiropraktor – allrahelst när du beskriver det som en muskelknöl som gör ont, det är ju sånt massörer arbetar med… Men det kanske du har testat tidigare när du haft ont?

    • kaosprinsessa skriver:

      Jag klarar inte av att folk rör vid mig. Det är fruktansvärt, bara en enda person som kan beröra mig utan att det känns obehagligt. Dessutom skulle jag inte ha råd med något sådant. Tar inga tabletter eller sånt heller. Jag biter bara ihop.

      • emma lindvall skriver:

        I och för sig… Gillar i teorin tanken att få massage, men som du säga – jag skulle nog inte klara av det rent praktiskt.
        En sjukgymnast kanske? Då slipper man bli tagen på, eller kolla med arbetsterapeuter?

      • kaosprinsessa skriver:

        Då kommer de ju vilja att jag ska gå till en läkare och det vill inte jag. Det kommer försvinna, eller ja bli bättre, igen så småning om, börjar redan bli bättre faktiskt.

Kommentera

