Den stereotypiska tysken

Efter lite googlande på Tyskland och dess invånares personlighet så kommer här en lista på karaktärsdragen hos den stereotypa tysken.

Ordningssam
Allting har sin plats. Listor och scheman är ett måste för den stereotypa tysken och nåde den som inte är punktlig. Dessutom anser de att lagar är till för att lydas och ska därmed inte brytas det minsta.

Envis
När den stereotypa tysken väl har bestämt sig för någonting så ändrar den sig inte. Åsikterna ändras sällan med och ändras de så följer man den nya åsikten på en gång till punkt och pricka utan tvivel.

Udda humor
De flesta tror att tyskarna är humorlösa, men det är de inte utan har istället en udda humor som ofta kan uppfattas som taskig och/eller sarkastisk. Politisk/samhällskritisk humor brukar gillas med.

Ekonomisk
Lyckas alltid på nått sätt använda sina pengar till betydligt mer än vad andra nationaliteter gör. Bra på att fynda och vet hur man gör för att spara. Nej det är inte snålhet utan bara ekonomisk smarthet.

Kreativ
Finns det ett problem så sätter sig den stereotypa tysken ner och tänker tills den kommer på en lösning och ofta hittar den lösningar på saker ingen annan lyckats mer eller tänkt på. Är dessutom ofta kreativ på ett konstnärligt sätt med (konst, musik, litteratur, trädgård etc).

Emotionell tillbakadragenhet
Den stereotypa tysken verkar oftast känslokall men är inte det. Det tar bara tid att lära känna en tysk och den gillar oftast inte att öppet visa eller prata om sina känslor. Är inte den kramiga och fysiska typen (men jodå de kan vara fysiska med personen de älskar, hur trodde ni annars nya små tyskar kommer till?😉 )

Ärlig
Mer eller mindre brutal ärlighet är ett personlighetsdrag man finner hos den stereotypa tysken. Ärligheten passar bra tillsammans med deras ordningssinne, förlögner är ju flrvirrande och kaotiska, bättre att tala om som det är istället.

Traditionsbunden och familjeälskande
Traditionerna är viktiga och nåde den som försöker bryta de. Har man gjort något på en viss dag så ska man alltid göra det. Familjen är dessutom mycket viktig och det är den som står för centrumet i livet och högtiderna ska gärna firas med familjen.

Gästfrihet
Gäster och turister tas alltid väl och varmt omhand. Det är få som känner sig bortglömda eller ovälkomna av den stereotypa tysken.

Slutledning: OMFG! Jag verkar vara tysk o.O Antingen får jag ändra på mig eller så får de ändra på sig😛 Fast är inte alltid så ordningssam, men önska jag var det för jag gillar ordning och reda och jag tycker inte jag är ekonomisk men på nått vis räcker alltid pengarna till det det ska även när jag tror att det är omöjligt och minns att mamma ofta sa att hon tyckte det var fantastiskt när jag handlade åt henne för jag fick alltid dubbelt så mkt mat som henne för samma pris och dessutom kunde jag komma på hur man skulle göra mat av ”ingenting”. De andra punkterna tror jag inte jag ens behöver förklara för de flesta vet nog att de stämmer på mig. Dessutom stämmer detta bra på de tyskar jag känner med. Weird….

Kommentera

