Drycker, musik och mer tyska

Idag har jag köpt badkort. Kortet gäller för inträde 10 ggr, så nu kan jag simma igen.
Hade tänkt försöka simma i morgon, men får se hur det blir för just nu känner jag mig (fortfarande) febrig, fast det kan ju bara vara trötthet med.

Annars har jag även tvättat idag, givetvis med Sarah som hjälp. Hon ville att vi skulle städa med men jag lyckades säga nej faktiskt (visserligen via sms). Hon verkar inte förstå att jag bara orkar en ”stor” sak åt gången trots att jag sagt det tidigare. Och självklart frågade hon även denna gång hur jag mår, trots att jag flera gånger sagt att jag inte vill att hon frågar det för det är en fruktansvärt jobbig fråga för mig. Men hon anser att det ”hör till” (vad som nu menas med det) och så sa hon ”det gör väll Gabriel med” (frågar hur jag mår alltså), när jag svarade nej så såg hon konstig ut så jag vet inte vad hon tänkte då. Hon kanske tror att han inte bryr sig om sånt, men det är fel, han har däremot faktiskt fattat att jag VERKLIGEN INTE gillar den frågan. Dessutom verkar han fatta mig bättre än jag själv ibland😛 Fast Sarah gör ju så gott hon kan och hon är ju ändå rätt schysst och vill nog hjälpa mig, hon kan ju inte rå för att jag befinner mig på en helt annan ”våglängd” än henne.

Har även varit och köpt Rooibos Vanilla på Lidl och där hände det en mindre trevlig sak som triggade igång lite minnen. Vill inte snacka om vad. Men förhoppningsvis sjunker minnena tillbaka om ett tag.

Just nu tar jag dock en paus från en dålig men ändå charmig sci-fi film, Battle of Los Angeles. Specialeffekterna är av dålig kvalitet men jag gillar känslan i den. Kan inte riktigt förklara vad det är med filmen jag gillar, men jag gillar den iaf.
Och av nån anledning är jag sugen på kaffe. Fan måste verkligen skaffa mig en kaffepress så jag kan fixa mitt kaffe (jag gillar en sorts arabiskt kaffe med kardemumma som finns i en pyttepåse och till den måste man ha en kaffepress. sen så tycker jag generellt sett att pressat kaffe smakar godare än bryggt och mildare än kokt.). Nu blev kanske en del av er brydda då jag främst är en temänniska, men jag dricker faktiskt kaffe med, fast rätt sällan bara och jag kan absolut inte dricka det svart. Helst ska det ha både mjölk och lite kakao eller oboypulver på/i😛 Om mjölken då är skummad så kallas det för wiener melange för er som inte vet det😛 Det och så vanilj-soja-latte är det bästa i kaffeväg, men enligt Dino kan inget av det räknas som kaffe😛 Ja sen så gillar jag ju såklart kardemummakaffet jag nämnde nyss.

Apropå drycker, jag vet att jag alltid säger att jag inte dricker öl, men det finns ett sorts öl jag dricker, men glömmer alltid av det eftersom det enligt de flesta absolut inte räknas till öl och det är Kriek. Vilket är körsbärsöl, det smakar inte direkt öl, men det är gott och har vacker färg ^^
Btw, av nån jävla anledning har jag gått runt och nynnat på ”Stilla Natt, Heliga Natt” och ”Edelweiss”. Den förstnämnda dessutom delvis på tyska, varför jag kan den på tyska är en bra fråga… vi fick nämligen sjunga den på tyska i skolan en gång och den fastnade. Och apropå tyska sånger… min mamma ”lärde” mig (med andra ord hon har sjungt det massor av gånger så tillslut fastnade den) ”Mitt hatt den har tre kanter” på tyska med -.- Och självklart har även den valsat runt i skallen på mig! Tack mamma, tack Tyskland… tack så jävla mycket för att ni plågar mig T_T😛
Veckans ord: Oachkatzlschwoaf (guldstjärna till den som kan uttala det. jag tror jag kan uttala det hyffsat rätt, men jag är långt ifrån helt säker)
Det är ett mycket viktigt ord att kunna om ni åker till Tyskland, närmare bestämt till Bayern. Andra viktiga ord på tyska är Pfirsich och Screibtisch. Jag lovar er, ni kommer inte klara er utan de orden!
Och jag skämtar faktiskt, de är rätt onödiga alla tre faktiskt, även om det är större risk att man stöter på de två sista orden än det första. Personligen tycker jag annars att ”Fass mich nicht an!” är en användbar fras😛

Kommentera

