Vad jag tror på

Det är inte helt ovanligt för mig att få frågan: ”Vad tror du på?” eller ”Tillhör du någon religion? eller ”är du kristen?”, så tänkte ta och skriva lite om det.
Jag anser inte att jag tillhör någon specifik religion och när du har läst detta inlägg kommer du nog förstå varför.

Syn på Gud(ar)/Gudinna(or)
Jag tror att det finns en stor gudomlighet. Den är både manlig och kvinnlig och är mer som ett kollektivt intelligent medvetande. Ur denna gudomlighet, som jag kallar för Okami-sama, kommer hela universum samtidigt som den är universum. Jag tror att allt har en själ, en del ”döda” ting har dock så liten/svag sådan att det inte är något man märker, och att själen är gjord av en bit av Okami-sama. Därför är allt ett.
Jag tror även att det inte finns någon specifik rätt religion, utan att alla måste hitta den som passar bäst för de, då vi alla kommer från olika kulturella bakgrunder och har olika personligheter. För alla former av Gudar och Gudinnor eller andra väsen är olika aspekter av Okami-sama.

Inkarnationer av gudomligheter
Då jag, vilket jag redan skrivit, tror att allt är ett och att vi alla har en del av Okami-sama i oss så är vi alla en inkarnation av Okami-sama. Skillnaden är att vissa personer får bättre kontakt med sin gudomliga del, exempelvis Dalai Lama och Jesus (om han nu har funits, vilket man inte säkert kan bevisa).

Helig Ande
Helig ande är något jag tror uppstår när vi står i kontakt med våran själ, våran inre gudomlighet. Detta visar sig genom kärlek och kreativitet. Att skapa och betrakta skönhet är också något som hjälper oss att komma i kontakt med våran inre gudomlighet. Ja den helige anden är alltså våran inre gudomlighet enligt det jag tror.

Synd
Jag tror inte på synd. Däremot tror jag på att vi gör dåliga val och att hemska saker händer på grund utav obalans i oss själva och universum. Ju fler som inser att vi alla hör ihop och att vi alla är gudomliga, desto fredligare och mer accepterande kommer världen att bli. Men vi måste fortfarande ha kvar en del av våra ”mörka” sidor för annars rubbas balansen, tänk på yin och yang. Därav tror jag inte heller på djävulen, men jag tror att det finns ”onda” andar som har blivit så just för att vi alla påverkar universum, så när vi gör nått som rubbar balansen sprids det sig vidare och kan skapa negativa energier.

Efter döden
Jag tror på reinkarnation. Då allt är ett kretslopp vore det konstigt om inte också själen vore ett kretslopp den med.

Övrigt
Jag tror på att vi måste lära oss att ta hand om och bry oss mer om varandra, om djuren och naturen. Jag tror även på chakran och healing samt att alla har mer eller mindre har någon form utav medial gåva. Vi måste bara lära oss att acceptera att allt inte kan förstås med förnuftet och vetenskap (iaf inte än). Jag tror även att vi måste lära oss att känna efter och inte bara göra och lära oss att respektera och acceptera folk som de är. Ge alla chansen att hitta sin egen plats, för vi har alla en mening, ingenting i universum är meningslöst. Jag tror att det är viktigt att vi firar universums kretslopp, död och födelse, att inget slutar eller börjar.. allt finns hela tiden, kanske bara inte så att vi märker det för stunden. Vi bör helt enkelt försöka tänka mer på det andliga och inte så mycket på det materiella som det tyvärr är idag.

Nu ska jag sluta skriva om detta innan jag blir för filosofisk. Tror jag har skrivit grunddelarna av det jag tror på. Undrar ni något får ni gärna fråga det så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Kommentera

