Diskussionsgrupper och astrologi

Har varit på den där Aspergerdiskussionsgruppen i kväll.
Det var en där som var rätt nydiagnostiserad så vi kom in på sånt.
Eller ja jag sa ju inget, som vanligt, för även om jag kommer på något så vågar jag inte säga det. Det blev lite bråkaktig stämning efter ett tag. Kändes väldigt jobbigt och jag ville egentligen gå, men vågade inte resa mig för då skulle ju alla stirra på mig.
Men jag tänkte iaf skriva de tankar jag fick där och om jag fortfarande minns nu.

En sak som nämndes var att det är fler saker som anses vara aspie-drag som inte stämmer in på varje individ än vad det är som stämmer. Det är nått jag inte håller med om i mitt fall. Det är betydligt fler aspie-drag som stämmer in på mig än som inte gör det. Men visst vi är ju alla först och främst individer, men alla med AS ska ju uppfylla diagnoskriterierna, gör man inte det ska man inte ha diagnosen anser jag. Fast det de menade här är sånna där listor och så som finns med hur en aspie brukar vara.
Sen förstår jag ännu mer hur konstig min utredning var när jag hörde om andras utredningar där. Bla så fick jag varken sammanfattning, förklaring eller nått sånt av vad utredningen visade, utan bara ”du har de här diagnoserna” och inget mer. Fast sen kom de ju aldrig överens om det heller. De diagnoser jag säger att jag har är de som stod på det senaste intyget till FK, men dispyten om vad jag har och inte har har fortsatt mellan de inblandade även efter det. Men Carina ska hjälpa mig att se till så jag får en second oppinion, så jag hoppas att det nya stället jag kommer till är bra.
Det var en person som sa att vi som är där inte är en bra representation av AS eftersom vi är de utåtriktade o.O Wtf! Jag är verkligen inte utåtriktad! Anledningen att jag går dit är för att jag gillar att lyssna på när folk säger sina åsikter utan att någon försöker tvinga mig att delta, plus att jag måste göra sånt som jag inte är van vid ibland för annars blir det bara jobbigare när jag måste göra nått sånt. Annars skulle jag hellre strunta både i diskussionsgruppen och attention-grupperna. Missförstå mig inte, jag har inget emot andra, det är bara det att det knappt ger mig nått. Jag motsätter mig inte umgänge men jag är inte den som direkt söker upp det heller, utan jag gör det jag måste och vad som förväntas av mig eller vad folk ber mig göra.
Tänkte på fler saker under pratandet, men nu minns jag inget mer.

Nu till astrologin. Googlade på mitt födelsedatum och kom då till denna sida.
För att inte alla som ev. är intresserade ska behöva klicka på länken så kopierar jag in texten här och översätter den till svenska. Den kursiva skriften är mina egna kommentarer.

Personer födda den 5e January är:

  • Då de är typiska Stenbockar, är de ödmjuka, uthålliga, traditionella och praktiska personer. (Hmm jo jag antar att jag är det. Fast vet inte om jag är jättetraditionell dock.)
  • De är visionärer, självständiga, uppfinningsrik och älskar vilkorslöst. (Ja det tror jag stämmer.)
  • Folk anser att de är lätta att prata med och det är ett av skäleen till att nummer 5-personer har lätt att få vänner. (Ja om jag fick 1 kr varje gång någon sa det skulle jag vara rik.)
  • De tror på att heala andras sår, ge valmöjligheter och utrymmen i relationer och är förlåtande. (Jupp jupp, stämmer bra.)
  • Deras djupa känsla för fantasi och deras förmåga att identifiera möjligheter att tjäna pengar ger de framgång. (Nej, stämmer inte -.-)
  • De är spekulanter och är alltid bekväma med att ta risker. (Vet inte vad en spekulant är, men jag är inte så förtjust i att ta risker… fast gör det ibland för jag är lite äventyrslysten av mig :P)
  • De är kända för att göra starka ”comebacks” eftersom inget kan hålla de ”låga” under en längre tid. (Nja, har varit mer eller mindre deppig ett bra tag nu.. flera år faktiskt.)

Brister hos personer födda den 5e januari:

  • Personer födda detta datum är envisa om den roll de skapar för sig själva. Det är meningslöst att förvänta sig att några insikter ska förekomma i dessa personer genom predikningar. (*Harkel* Ingen aning om vad som menas med detta. *försöker spela oskyldig*)
  • De lider ofta av nervösa sammanbrott och blir då tillbakadragna. (Jupp, det stämmer för bra.)

Efter att jag skrivit det första om mitt födelsedatum så blev det att jag gogglade mer om det. Följande text hittade jag här. Har även översatt denna från engelska.
”Om du var född idag, 5e januari: Extremt mångsidig, du är en mångsysslare, smart och fantasifull. Du är mycket medkännande och känslig, ibland till den grad att du blir missmodig, och det kan ta lång tid i ditt liv att hitta ett effektivt sätt att hantera denna egenskap för dig. Emotionell impulsivitet är förmodligen något du kommer kämpa med hela ditt liv. När du är fokuserad har du starka ledaregenskaper och en stark vilja. Du är självständig och unik, mycket klarsynt och mycket originell. Kända personer födda denna dag: Robert Duvall, Diane Keaton, Marilyn Manson, Walter Mondale.”
(Jaha ja, om jag ska tro det andra säger plus det jag anser själv så stämmer detta väldigt bra. Jag som alltid fått höra att alla Stenbockar är känslokalla och karriärslystna. Av de kända personerna är det bara Marilyn Manson jag vet vem det är, och han är ju verkligen unik och originell!)

Kommentera

