Att vara Tanya

När jag var hos kuratorn så säger Carina en sak till kuratorn: ”Jag försöker få Tanya att förstå att det är okej att få bara vara Tanya.” Och visst hon har nämnt flera gånger att det är ok för mig att bara vara mig och hon säger även att hon vill att jag är helt ärlig till henne och så. Själv står jag alltid bara där och stirrar tomt när hon säger så.
Visst det kanske funkar i teorin att bara få vara som jag är, men inte i praktiken.
Även folk som tidigare sagt att det är ok att vara mig har senare klagat på nått jag gjort eller sagt eller så då jag försökt att vara som jag är. Så nej, det är inte ok att bara vara Tanya. Den riktiga Tanya passar inte in i samhället som hon är utan måste ständigt försöka passa in och inte ens då funkar det.
Carina tror säkert att den riktiga jag och den Tanya hon får se är rätt lika varandra, men det är inte så. Önska det vore så. Önska jag var lika driftig och kapabel som jag kan spela att jag är. Men sen när ingen ser mig så faller allt det där.
Och det kommer inte spela någon roll hur många gånger hon ber mig vara helt ärlig så kommer jag inte kunna vara det. Jag vill inte vara i vägen, besvärlig eller jobbig, så därför vill jag inte gnälla, säga nej eller säga att jag inte förstår. Jag vill inte göra någon besviken och jag vill inte verka dum.
Därför kommer jag fortsätta att spela det spel jag redan gör. För jag har inget annat val om jag inte vill göra folk arga och besvikna.

2 thoughts on “Att vara Tanya

    • kaosprinsessa skriver:

      Ja det gör det ju, men det jag då har att välja på är konstant utmattning eller göra folk arg och besvikna och då väljer jag utmattning. Det är det minst värsta av de två valen.

Kommentera

