Glutenintolerant?

Det är några av de som känner mig lite bättre som har påpekat att jag borde testa att inte äta gluten ett tag då vissa av mina mer fysiska problem är sånna som man kan ha vid glutenintolerans. Plus att glutenintolerans är vanligt när man är överkänslig eller intolerant mot laktos. Jag har testat en gång förut men märkte inget då, men så fuskade jag rätt mkt ska jag erkänna. För allvarligt, glutenfria grejer är inte särskilt gott. Inte för att jag normalt äter grejer med mycket gluten i, men en del av det jag brukar äta (typ tomatsoppan) innehåller mjöl till redning, så fick ju försöka hitta nya grejer då, vilket inte var kul. Sen försökte jag inte så seriöst eftersom jag inte trodde jag hade det för tyckte inte att det verkade stämma på mig. Well, denna gång har jag faktiskt läst om det först och jag måste erkänna att jäkligt många ev. symptom stämmer. Vilket iof inte behöver betyda att jag är glutenintolerant, men det kan göra det. Sen kan ju en del av dessa problem bero på att jag inte är så där jätteduktig på att äta heller, särskilt inte mångsidigt. Dessutom ska detta vara ärftligt och det finns iaf en på mammas sida som är glutenintolerant och två på pappas sida av släkten. Så nu ska jag försöka att inte äta gluten igen och ska verkligen försöka att inte fuska, promise. (inte för att det spelar någon roll för er som läser detta.)
Så bara för att jag gillar listor så kommer ni få en lista på de symptom som stämmer in på mig, kul va😛

  • Magproblem (nej tänker inte gå in mer detaljerat på det. pinsamt jue >.< men det är mer än ett problem kan jag ju iaf säga.)
  • Illamående
  • Minskad eller avsaknad av hunger
  • Munblåsor (afte)
  • Brist på B-12 och folsyra även då jag tar kosttillskott med det (ni ska se mina värden utan det :P)
  • Lite brist på div. andra vitaminer (men inte så lågt att jag behövt kosttillskott för de enligt läkare)
  • Jag brukar ha dåligt blodvärde, men var ett tag sedan jag kollade det nu så vet inte hur det är just för tillfället.
  • trötthet
  • nedstämdhet, depression
  • hyperaktivitet
  • muskelvärk
  • ledvärk
  • laktosintolerans/överkänslighet (ska tydligen vara en vanlig följdsjukdom)
  • hudutslag, klåda

Så får se hur detta går.
Om jag klarar av utan att fuska (förutom på lördag) och om jag kommer må bättre av det.
En del av mig hoppas att det kommer funka (för då blir jag av med lite problem) en del hoppas att det inte kommer hjälpa (för då slipper jag all skum glutenfri mat.)

Kommentera

