Dagen i kort (eller ska försöka med det)

Dagen började som vanligt och jag hann precis klä på mig och så innan jag skulle ner och hämta Gabriel. Så han fick vänta medan jag drack te. Sedan hämtade vi ett paket innehållande gardiner och handdukar. Behövde nått som kallas för fingerkrokar, så vi fick bege oss till Åhléns och införskaffa sådana. Sen var tiden slut och jag bestämde mig för att försöka handla trots att jag inte fått med mig mp3-spelaren och hörlurar. Det gick inte bra. Fick ett meltdown inne på affären och blev utsläpad av väktare (vilket inte gjorde saken bättre). Minns typ inget, precis som det brukar vara, men vet att jag blev utsläpad för väktarna stod kvar där ute för att se till att jag inte kom in igen när jag började lugna mig igen. Förstår ju att jag måste vara en skrämmande syn när det händer, men var de tvungen att kasta ut mig. Annars när sånt hänt brukar de leta efter id och då hittar de alltid mitt AS-infokort där det står kort om AS och så. Sen jag skaffade det har det gått bättre (eller ja folk har varit mer förstående) när jag fått meltdowns offentligt. En del vet tom vad det är. För er som inte vet vad ett meltdown är så händer det när jag.. ja… förlorar kontakten med omvärlden och bara måste få allt att sluta… vet inte hur jag ska förklara, men det händer pga stress och för mycket sinnesintryck. När det händer är jag okontaktbar och att prata med mig gör saken bara värre, för det jag behöver då är så tyst och lugnt som möjligt, helst utan ljus och lukter och så med. Helst ska man inte röra vid mig då heller, men eftersom jag har en tendens att slå, riva och bita mig själv samt att slå huvudet och/eller händerna i hårda föremål kan man ibland vara tvungen att hålla fast mig om man inte vill att jag ska skada mig. Samtidigt brukar jag oftast skrika eller gråta med. Så ja det är en oerhört pinsam situation efteråt för mig, och utmattande med. Man kan märka när ett meltdown är på väg om man vet vad man ska kolla efter, att jag inte svarar alls på tilltal, spända muskler, håller för ögonen eller öronen, rabblar bitar från samtal, låtar, filmer etc och jag har oftast stimmat en del innan, mitt tungklickande är oftast steget innan ett meltdown, men inte alltid. Ibland händer det typ samtidigt.
Men iaf när jag väl tagit mig hem så satt jag en stund och grät, skämdes och bankade huvudet i väggen. Önskade då att jag kunde slå sönder huvudet så att hela hjärnan typ skadades. Vilket jag inte gjorde. Behöll även fokus delvis pga att jag messade lite med Gabriel. Försökte sedan göra te men medan vattnet kokade somnade jag och sov ett hyffsat bra tag. Det var jäkligt skönt faktiskt. Men att sova en stund på eftermiddagen brukar alltid hjälpa mig och hur jag mår, men eftersom att jag är uppfostrad att man inte ska sova på dagtid så har jag svårt att tillåta mig själv att göra det.Efter att jag vaknat till lite bättre vågade jag mig på att gå till Lidl och försöka handla där, för mat behövde jag då jag inte hade ätit vare sig under dagen eller gårdagen. Och jag lyckades faktiskt handla, tack o lov. Men Lidle var i princip tom och även då messade jag med Gabriel och som vanligt fick hans sms mig att le, han har bra humor ^^ Jag är iaf glad att han inte sett ett meltdown än, för det är värst, när någon man känner får se mig så där. Har faktiskt förlorat vänner pga mina meltdowns. Men jag kan förstå det, vem vill vara vän med en sådan särunge.
Men nu har jag iaf ätit och sitter nu och lyssnar på lite gothic metal och har upptäckt att flera av de metalband jag lyssnar på kommer från Bayern, kul nog😛
Sen har jag pluggat lite tyskaglosor bara för att😛 Kan stava till Auf Wiedersehen nu, för det är ju nödvändigt. Får väll använda det om jag någon gång ska snacka tyska för tschüss kan jag inte uttala. :S😛
Har även skrattat åt en Rammstein parodi-video. Här har ni den. Ha så kul ^-^

10 thoughts on “Dagen i kort (eller ska försöka med det)

  1. Mellanvärld skriver:

    Men att sova en stund på eftermiddagen brukar alltid hjälpa mig och hur jag mår, men eftersom att jag är uppfostrad att man inte ska sova på dagtid så har jag svårt att tillåta mig själv att göra det.

    Det enda jag minns av att sova på dagen var att bli tvingad att göra det på dagis… har aldrig velat göra det sen dess…

      • kaosprinsessa skriver:

        Aha, kanske annat i Göteborg. Vi hade bara ett rum på dagis, plus kapprum och ”bad”. Och för oss läste de jämt på vilostunden. Skulle vilja ha så fortfarande. Någon som såg till att jag vilade och så fick jag höra saga ^-^😛

      • Mellanvärld skriver:

        fick dock lämna dagiset efter något år pga. traumatisering (även om ingen nämnde det med just det ordet), blev dagmammor/barnvakter efter det (3-4 olika på 2 år…jo det blev mycket kaos på den fronten)

      • kaosprinsessa skriver:

        aha, jag blev misshandlad av min dagmamma och fick därför börja på dagis. visst de var taskiga där med ibland, men oftast inte. jag gick på samma dagis från jag var 2 år tills jag var 6 år.

  2. Anonym skriver:

    oj misshandlad av dagmamman nej men gud vad sjukt.

    Och stackars dig som får meltdown. har ju praktiserat med de med grav autism och grav asperger.
    Och var med en brukare när han fick det. Var rätt intressant. Alla undra vart mina blå märken kom ifrån.

    men aldrig läst om någon som kan prata och skriva blogg och är allmänt högfungerande som får meltdowns. har själv atypisk autism

    jag kan med börja skrika och gapa och så men då mest på mamma och då för att jag är vansinig riktigt vansinig. och jag lider av panikångest. så i en affär kanske jag försvinner i några min men brukar gå över. och ingen märker något mer än att jag är lite borta.

    Sen när jag varit så sjuk så jag varit agresiv då har jag legat inlåst på psyk.

    Så förstår lite hur du har det.

    • kaosprinsessa skriver:

      Jag känner många med AS/HFA som får meltdowns. Det är långt ifrån ovanligt. Psyk har jag med varit på ett flertal ggr pga min självmordsbenägenhet.
      Aggressiv är jag aldrig, skadar bara mig själv, även när jag har meltdowns. Det enda jag kan göra då är att putta till den som rör vid mig, men det har aldrig varit så att det skadat någon.
      Arg blir jag sällan nu för tiden tack vare min ena ADHD-medicin. Fast all irritation jag kände då var egentligen inte irritation utan mn hyperaktivitet som förvandlades till hyperreaktivitet. Fast blir väldigt lätt ledsen och änglig/rädd/orolig.

  3. Rapunzels mamma skriver:

    Tack för att du länkade hit! Jag har läst och begrundat. Det låter oerhört tufft för dig att du får dessa meltdowns offentligt. Jag har försökt hjälpa min dotter under hennes meltdowns så många gånger att jag inte kan räkna men det har alltid varit hemma. Om man räknar bort de gånger då hon var i trotsåldern och ibland fick offentliga utbrott som liksom inte alls var trotsutbrott utan mer som meltdowns. (Okontaktbar, dunkade huvudet i stenväggen utanför stormarknaden etc) Hur kom du själv i kontakt med just det här begreppet? Alltså ordet? Jag tycker att det är märkligt att det är så ovanligt att man pratar om det här i samband med högfungerande människor med olika former av autism.

    • kaosprinsessa skriver:

      Varsågod! Jo jag försöker sprida om det, för även om jag känner till vad det är så känner jag mig helt ”efterbliven” och galen när det händer eftersom jag vet vad många andra tänker (har ju fått höra hur de reagerar och som sagt blivit utslängd). Brukar försöka hinna hem innan jag blir helt utmattad för det är ju skönare när det händer hemma (men skönt är det ju aldrig).
      Kom i kontakt med ordet via en grupp på Facebook jag var med i för personer med psykiska sjukdomar (eftersom jag även har sånna) och beskrev då vad som hänt mig och då fanns det en mamma där som hade en son med autism som kände igen det hela. Gruppen var engelskspråkig. Synd att så lite bra info (både online och i bokform) är översatt till svenska. Jag försöker översätta så mkt jag klarar av till svenska och lägga ut här, men det är väldigt jobbigt att göra det och jag brukar få ta hjälp med att få ihop helheten. På svenska kan man även kalla det för ”härdsmälta”. Googla på det så får du iaf några träffat (alltså autism härdsmälta).

Kommentera

