Om tidsuppfattning

I en bok jag läser hittade jag ett så bra stycke om huvudrollsinnehavarens lillebror.
Det stämmer så grymt bra på mig. Har faktiskt aldrig sett min tidsuppfattning beskriven på ett bättre sätt, och ändå är det enkelt skrivet. Men iaf här kommer det😛

”Han lever enbart i nuet. Jag tror inte att han är ett dugg bra på sånt som det förflutna och framtiden. Till och med idag och imorgon och igår ställer till det för honom. Jed säger igår när han menar för ett halvår sen och imorgon när han menar inte nu. Och när man ska någonstans med Jed glömmer han omedelbart bort att han ska ta sig från A till B. Han ägnar hur mycket tid som helst åt att titta på sniglar och samla småsten och läsa på skyltar längs vägen.
Jed har ingen känsla för tid och det betyder att Jed aldrig är ledsen eller arg för nåt i mer än fem minuter. Han kan helt enkelt inte koncentrera sig på saker tillräckligt länge. Fem minuter kan lika gärna vara ett år för honom.”

Jag glömmer visserligen inte helt bort att jag ska från A till B, men jag gör en massa saker på vägen som gör att det tar längre tid och som gör att jag periodvis glömmer vart jag ska, bla plocka sten och kolla på sniglar faktiskt. Men det där med igår, idag och imorgon blir faktiskt fortfarande fel för mig (pinsamt men sant). Och problemen med tänkande på och minnas dåtiden är jag rätt usel på, har mest svarta hål när det gäller vad jag gjort och så. Samma sak med framtiden, där är det ju såklart helt svart. Jag kan faktiskt inte ens planera en hel dag effektivt ens. Men jag försöker iaf, men det går alltid åt helvete. Som tur är har jag även här lyckats lära mig att dölja det och spela med, för en 25-åring ska inte ha dessa problem precis som en 25-åring ska kunna läsa en analog klocka. Fast nu vet ju ni som läser detta ändå.
Sen kan jag faktiskt vara arg och ledsen i längre än 5 minuter, men oftast går det över rätt snabbt (under 20 min oftast) men många gånger fortsätter känslan men jag minns inte varför jag känner så, det är frustrerande.

2 thoughts on “Om tidsuppfattning

  1. Mellanvärld skriver:

    Samma sak med framtiden, där är det ju såklart helt svart. Jag kan faktiskt inte ens planera en hel dag effektivt ens.

    hur bär man sig åt för att planera aktiviteter?
    *undrar hur klockan på bilden fungerar*

Kommentera

