Hur ska min framtid bli?

Sitter här och tänker återigen på min framtid.
Framtiden är skrämmande för jag vet ju inte vad som kommer hända där och jag vet inte vad jag vill göra. Mina främsta intressen är ju att rita/måla, läsa, skriva och sci-fi, urban fantasy och skräck. Inget av detta är något jag tror att jag direkt kan jobba med.
Illustratör/konstnär är alldeles för ostabilt för att jag skulle kunna hantera det. Jag behöver få en fast inkomst som inte direkt förändras varje månad, utan det skulle jag bli galnare. Att gilla att läsa är inget man direkt kan jobba på. Men min kärlek till att skriva finns det ju yrken för, bla författare och journalist. Men författare skulle jag knappast kunna jobba som, så bra är jag inte på att komma på saker, och jag tror inte jag skulle klara journalistikens hårda värld. När det gäller sci-fi, skräck och urban fantasy så är ju det knappast nått man kan jobba med.
Jag har ju ingen arbetslivserfarenhet och min utbildning räknas knappt, så jag vet ju att jag kommer få vidareutbilda mig. Men till vad? Inom vad?
Har ju testat att plugga på universitet vid ett flertal tillfällen och det gick ju minst sagt åt helvete och jag vet inte om jag skulle klara av ett till studie-misslyckande. För det var en av sakerna som gjorde min depression värre. Har ju alltid fått höra att jag är smart och sen så klarade jag inte universitetsstudier. Sen dess har jag aldrig känt mig smart igen och kommer nog aldrig göra det. Distansstudier skulle nog kunna funka om det inte vore för min brist på disciplin, jag skulle inte göra det jag borde göra.

Men jag har ändå funderat på lite olika utbildningar, både på universitets- och ky/yh-nivå.
Det på universitetsnivå jag har funderat på är litteraturvetenskap, konstvetenskap, filosofi, översättare och teckenspråkstolk. Men jag vet ju som sagt inte om jag skulle klara av universitetsutbildning.
När det gäller ky/yh-nivå så är det florist, trädgårdsmästare, tryckare och 3D-grafiker. Men där vet jag inte om det är yrken som jag faktiskt skulle passa i.

Usch, jäkla framtidsångest!
Ja framtiden är även det en av de saker som ger mig ångest och gör mig nedstämd.
Ibland, ok ofta, känns det som att det aldrig kommer bli nått av mig.
Vill inte leva resten av mitt liv som en parasit.

Kommentera

