”Relationscirklar”

Idag fick jag veta att det finns 5 olika relationsgrupper.
Innan har jag trott att det typ bara finns två grupper, de man känner och de man inte känner. Fick veta vad man bör prata om med varje grupp också, och jag följer verkligen inte det man ska där. Så nu känner jag mig ännu mer rädd för att prata, för det mesta jag säger verkar ju vara opassande.
De visade enligt en ”cirkelmodell”, typ så här:
1.) Du själv.
2.) Familj och nära vänner – med de kan man prata om allt.
3.) Personer på jobb, skola eller daglig verksamhet – här ska man inte vara för personlig. bra ämnen är vädret, vad man gjort/ska göra i helgen, tv-program eller film man nyss sett och den arbets-/skoluppgift man har.
4.) Terapeuter, lärare, konsulenter och andra stödpersoner – här kan man prata om sitt mående/hälsa på en ytlig nivå (dvs. säga hur det är, men inte mycket mer än så) och om det personen ska hjälpa dig med.
5.) Främlingar – be om ursäkt, säga hej (ex. expedit) och be om hjälp. möjligtvis småprata.

Japp jag är rätt körd på det där kan jag ju säga:/

2 thoughts on “”Relationscirklar”

  1. Nittonniotre Emmie skriver:

    Det är jag med, de flesta av mina närmsta vänner har varit mina lärare eller ungdomsledare t.ex. (iofs var en av dem aldrig lärare till mig i något ämne utan bara min mentor. :P)
    Och de skulle då ligga i grupp 3 tydligen.

Kommentera

