Bokrecension: Det jag inte säger av Katja Timgren

”Nej, Kristina är inte som de flesta, hon verkar inte bry sig varken om sitt utseende eller vad andra tycker om henne. Jenny, klassens plugghäst, blir intresserad av henne redan från början för att hon verkar så fri och självständig. Jenny är trött på sina tjejkompisar som bara pratar om killar och fester och träning. Tänk att äntligen träffa en vettig person med egna åsikter!
Så småningom förstår Jenny att hon blivit kär i Kristina. Men trots att hennes känslor verkar vara besvarade undviker Kristina henne. Allt blir så komplicerat. Och hur hanterar man att man är lesbisk inför en ofta fördomsfull omgivning? Vad säger man till kompisar och föräldrar?”

Jag tyckte den här boken var riktigt bra. Är visserligen inte lesbisk men kan ändå känna igen mig i båda Kristina och Jenny. Jag sträckläste boken och det är inte så ofta jag gör det. Boken är skriven på ett enkelt sätt, men ändå är den väldigt stark och gripande. Jag kunde känna bådas frustration, rädsla, kärlek etc medan jag läste boken.
Rekommenderar den verkligen!

Kommentera

