Kan jag förlåta?

Jag kom att tänka på en sak förut.
Om nån av de som mobbat mig skulle be om förlåtelse, skulle jag då kunna förlåta personen? Jag vet faktiskt inte.
Visserligen minns jag inte så mycket av det, men det måste ju ha påverkat mig.
På psyk tror de att jag inte minns det för att det är för mycket för mig att ta, så hjärnan ”glömmer” det som en skyddsmekanism.
Det är mycket möjligt.
Men jag brukar ju kunna ha rätt lätt för att förlåta, men jag vet ändå inte hur jag skulle reagera om nån av mina mobbare bad om förlåtelse.
Jag skulle nog tro att de drev med mig.
Fast det beror nog på vem det var.
Skulle det vara en av de som undvek mig pga rädsla för att själva bli mobbade eller nån av de som var taskiga men även de för att själv inte bli ett mobboffer, så skulle jag kunna förlåta de. Jag vet hur det är att känna sig rädd och bara vilja passa in nånstans.
Men skulle det vara nån av de som höll fast mig, slog mig eller band mina händer med taggtråd eller klädde mitt huvud med grenar från taggbuskar (pga att mamma är kristen och att jag hade mitt silverkors på mig en dag till skolan) så vet jag inte om jag skulle kunna förlåta. Det de gjorde var så… jag vet inte vad jag ska skriva.
Borde jag kunna förlåta de?
Kan en människa förlåta någon som gjort de nått sådant?
Jag vet inte.
Förutom själsliga ärr har jag fortfarande ärr från det på handlederna och huvudet (tack o lov täcks det av hår).Detta är faktiskt inget jag tänker på så ofta, men nu började jag tänka på det då det kom upp under intervjun jag var på.

2 thoughts on “Kan jag förlåta?

Kommentera

