Lite tankar om musik

Det finns en sak jag stör mig på när det gäller musik, och egentligen har inte det med musiken i sig att göra utan med människor.
Jag stör mig på alla de människor som anser att vissa typer av musik gör att personer som gillar de är bättre/mer äkta/mer individuella/smartare etc.
Musik handlar om smak och säger inget om hur smart eller individuell eller äkta osv en person är.
En person som föredrar att lyssna ”radiomusik a la rix fm” är inte sämre eller bättre än någon som lyssnar på indie pop, punk, death metal eller någon annan typ av musik.
Jag ogillar starkt också detta med att man ska vara ”true” någonting.
True metal, true goth, true punk osv.
Det är bara löjligt!
De mest äkta människorna är faktiskt de som är sig själva och inte så som man ”bör” vara inom en viss grupp/subkultur.
Gillar man bara några och kanske mer kommersiella band inom en genre som generellt sett ses som väldigt okommersiell är man inte mindre ”true” fan till de banden eller den typen utav musik.
Så alla ni som anser att ni är bättre än andra för att ni lyssnar på en typ av musik som de där andra inte gillar.. skärp er!
Det är enbart löjligt och inskränkt att tänka så.
Jag kan med stolthet säga att jag gillar allt från Nile och Dark Funeral till Nick Cave, Bella Morte och Dark Sanctuary till Nirvana, Nickelback och Breaking Benjamin till Avril Lavigne, Pink, tTaylor Swift och Christina Aguilera.
Och jag anser mig inte vara sämre pga det och inte hellre mindre ”true”fan av nått utav det bara för att jag inte enbart håller mig till just den genren.

2 thoughts on “Lite tankar om musik

Kommentera

