Jag känner mig efterbliven -.-

Googlade runt lite slött på olika kombinationer av orden visuellt, hjälpmedel, kognitivt funktionshinder och autism.
Som ni vet ploppar Google upp bilder i sökresultaten ibland och på den sista sökningen jag gjorde så kom det upp en bild som bla innehöll en rätt färgglad dagbok/kalender som man uppenbarligen kunde klistra in bilder i och rita.
Min första reaktion var tämligen autistiskt med diverse ljud och armviftningar.
Jag tog reda på vad grejen hette och det visade sig vara nått som kallas för Stora Idagboken och typ används till förståndshandikappade.
Jupp, jag blev ”kär” i nått som är till för efterblivna (inte nog med att jag har en Handifon som så många påpekar är för förståndshandikappade, men som jag faktiskt gillar).
Kan inte påstå att jag jublar just över det.
Men efter last om den kvarstår faktumet att den faktiskt skulle hjälpa mig.
Varför?
1.) Den är visuell (även om man kan skriva i den).
2.) Man kan rita i den (vilket är mitt förstahandsval av kommunikation)
3.) Bortsett från att varje dag har ett eget uppslag så finns det små rutor längst upp vid varje uppslag som visar hela veckans aktiviteter. På så vis kan jag se dagen mer i detalj men samtidigt inte glömma resten utav veckan helt. (nått som verkligen är ett problem för mig. lever för mkt i nuet)
4.) Den del som egentligen är till för kontakt mellan skola/DV/DC och hemmet skulle jag kunna använda och skriva saker som sagt och så när jag träffar arbetskonsulenten/psyk/LSS/boendestödjare.
Så ja tyvärr skulle detta material (som tydligen är till för förståndshandikappade) hjälpa mig *suckar*

6 thoughts on “Jag känner mig efterbliven -.-

  1. Sheyen skriver:

    Jag hade gillat den om det inte vore för att den har fel färger. Jag ser ju veckodagarna i olika färger och tyvärr är vissa av färgerna i den där Idagboken fel.

    • kaosprinsessa skriver:

      Ok. Ja den har ju färgerna efter vad som anses vara dagens färger nationellt sett. De flesta planerings hjälpmedel har veckodagarna i de färgerna. Min Handifon har tex det. Så jag har blivit van vid det nu. Ja förutom fredagen som är gul och jag avskyr gult.

  2. Anonym skriver:

    Jag gillar också min handifon. Jag tycker också denna verkar bra. Men håller med om att veckodagarna är i fel färger…

    • kaosprinsessa skriver:

      Ok. För mig är de inte det då jag aldrig haft veckodagarna i olika färger. Däremot har olika ljud olika färger och så (synestesi kan vara lite udda ibland och rätt olika mellan person till person).
      En del av mig vill såklart köpa Idagboken, medan en annan del inte vill det för det är den delen som inte vill ha nån hjälp som inte NTs använder.

Kommentera

