Demisexualitet

Jag är demisexuell.
Ja det finns faktiskt en sexuell läggning som heter så.
Tyvärr finns det inte så mycket info om demisexualitet på svenska.
Så jag tänkte skriva lite om det här.

En person som är demisexuell kan inte känna sexuell attraktion för någon innan det finns ett starkt känslomässigt band mellan de.
Dvs en demisexuell kan inte känna sig sexuellt upphetsad för en främling, porr eller någon de just träffat utan måste bli känslomässigt bunden till personen först.
Så inga one night stands för demisexuella.
En demisexuell sätter alltså personlighet före allt annat när det gäller förhållanden.
Personligen är jag attraherad av estetisk skönhet (och nej jag menar inte fysisk sådan och inte den typen av skönhet som kändisar har och som media förespråkar) och måste finna sådan hos den person som jag senare eventuellt kan känna sexuell attraktion.
Självklart känner jag inte sexuell eller romantisk attraktion för alla jag formar känslomässiga band med.
En demisexuell kan forma känslomässiga band och känna sexuell attraktion för alla kön (även om vissa såklart även i denna grupp enbart kan känna sexuell attraktion till motsatta eller samma kön).
Demisexuella kan även ha både monogama och polygama romantiska och sexuella relationer.
Då demisexualitet (liksom alla andra sexualiteter) är medfött och skiljer sig en del från de mer vanliga sexuella läggningarna kan det ge den demisexuella en del problem när det gäller sex och relationer. Därför är det viktigt att en demisexuell får veta att det finns en sexuell läggning där de tillhör och därmed kan få mer information om hur de fungerar och då även lättare förklara för andra hur de fungerar sexuellt. Har läst om flera som varit deprimerade till stor del pga sin udda sexualitet innan de fick reda på termen demisexualitet och hittade en sexuell läggning där de hör hemma.
Udda nog ingår demisexualitet under asexualitet (vilket betyder att man inte kan känna sexuell attraktion för någon alls). Jag tycker inte den hör hemma där alls faktiskt.
Så flaggan för demisexualitet är samma som för asexualitet, fast med en fransk lilja på.
Sen finns det även en ”triangelsymbol” för demisexualitet.

20 thoughts on “Demisexualitet

  1. Frida skriver:

    Tack! Efter att du postade på bilddagboken om Demisexualitet har jag insett att det är det jag är, inte asexuell som jag så länge trott.

  2. B. skriver:

    Hej! Jag har inte läst din blogg sen innan, men det här inlägget kom upp när jag googlade demisexualitet på svenska. KUL att någon skriver om demisexualitet på Svenska! Dock håller jsg inte med dig helt på vissa punkter:
    a) Demisexualitet handlar om att inte känna sexuell attraktion till folk man inte har känslomässiga band till, man kan ha sex med någon utan att vara sexuellt attraherad av den så en demisexuell skulle gott kunna ha ett one night stand.
    b) Det där med att sätta personlighet före annat när det kommer till förhållanden har inte med demisexualitet att göra heller tycker jag. Det är väl individuellt? Bara för att jag inte blir sexuellt attraherad av någon jag inte känner, betyder det inte att jag inte blir romantiskt och/eller platoniskt attraherad av människor jag inte känner, baserat på utseende/intresssen/ och/eller inbillad personlighet.
    c) Du hävdar också att sexualitet är medfött, det tror jag personligen inte på, då min sexuella och romantiska identitet har ändrats drastiskt och jag gått från att sen jag föddes vara aromantisk asexuell till grey-romantisk asexuell till att det senaste året bli romantisk demisexuell. Min demisexualitet är alltså inte medfödd utan den uppkom det här året.

  3. Anonym skriver:

    shit tack, det var som att läsa om mig själv, bara en sak som jag inte riktigt kan känna igen mig i och det är ”Så inga one night stands för demisexuella.” eftersom att jag kan vilja ha det men inte på grund av ”kåthet” utan kanske mer för bekräftelse, men det tror jag dom tjejerna märker av när man väl har sex att jag egentligen inte är upphetsat utan bara gör det för grejens skull (svårt att hålla den hård osv trots att jag ABSOLUT inte har problem med det när det är nån jag tycker om).
    Men i övrigt så kände jag igen mig i allt.
    och jag tycker inte heller att det hör hemma i asexualitet för är jag tillsammans med en tjej jag verkligen tycker om så kan jag vilja ha sex 2-3 gånger om dagen haha och det känns ju inte så asexuellt🙂
    Men tack igen kändes verkligen skönt att läsa det här

  4. syracia skriver:

    Åh! Jag har funderat över ungefär samma saker som de ovan nämner, och känner igen mig så i den demisexuella läggningen. Jag är inte asexuell – men inte heller som de flesta andra runtom mig. Det var verkligen som om mina ögon öppnades nu ikväll när jag läste! Tack för att du har skrivit det här!!

  5. Christina skriver:

    TACK! Jag har alltid känt att det är något fel på mig om människor i min omgivning har alltid tyckt att jag är pryd och märklig och kräsen. Det gör ont och jag har ofta känt en viss hopplöshet. Det du beskriver ovan stämmer in på mig i minsta detalj. Även om det gör mig lite ledsen är det ändå en liten tröst att det faktiskt finns ett ord för detta och att jag inte är ensam. Men vågar man berätta för folk? Kommer jag någonsin att hitta en partner? Ja frågorna är många men nu känner jag mig åtminstone inte lika ensam. Så åter igen, tack!

  6. niniz skriver:

    Passar exakt in på mig! Jag är visserligen bara 17 år, men har aldrig velat ha sex med någon. Jag blir sällan intresserad av någon, och när jag blir det är jag intresserad i samma person MINST 2 år. Jag har ett tag funderat på om jag är asexuell, eftersom jag har noll intresse av sex, men inte heller det verkar passa eftersom jag kan känna mig upphetsad av personen jag är kär i… på ett sätt asexuella inte verkar bli (?) Jag vill kyssa och röra vid personen, vara nära och ha hudkontakt-men inte sex, det är totalt ointressant och verkar till och med äckligt enligt mig. Jag kan dock tänka mig att jag kommer kunna vilja ha det med ”den rätta” om jag någonsin hittar honom, men för min del är jag gärna oskyld hela livet så länge jag får lite annan ”action”. Jag är dessutom extremt nära mina vänner och kan ibland undra om jag typ börjar bli kär i dem. Jag tittar på personer jag tycker är vackra kroppsligt utan att känna någon annat än om jag hade tittat på en tavla haha. Så jag misstänker att jag måste vara demisexuell, ev. asexuell, men det stämmer inte riktigt lika bra. Kommer nog inte berätta för någon, men känns skönt att veta var jag ligger.🙂

    Demisexuell, fram för allt av motsatta könet men lite bi-curious😉

  7. Kristina skriver:

    Intressanta tankar🙂
    Men jag undrar just om demisexualitet verkligen är särskilt udda? Okänd och icke-norm javisst!, men kan det inte vara så att nästan de flesta faktiskt behöver lite ”uppvärmning” innan sexuellt intresse vaknar? Så att det finns en skala från ”tänder hett på tre sekunder” till ”behöver känna partnern mycket väl innan något händer”, och de flesta befinner sig någonstans i den mittre tredjedelen?

    • Emma skriver:

      Så är det ju med alla läggningar. Ingenting är svartvitt när det kommer till mänskliga kategoriseringar. En kategori är någonting vi skapar för att kunna samtala om ett viss fenomen inom mänskligt beteende och mänskliga upplevelser. Finns de som kallar sig heterosexuella som haft sexuella förbindelser med samma kön. Finns motsatsen också. Vissa dras mer till kvinnor än män andra dras bara till kvinnor andra bara till män etc.

  8. Jove skriver:

    Ursäkta uttrycket, jag vet att det är ett olämpligt ord. Men ni är ju helt normala! Eller tja..jag också. Samhället och media försöker lära oss att att tända på porr eller gilla one night stands är det ”normala”, men det är ju mycket normalare och hälsosammare – både kroppsligt och själsligt – om man känner sig känslomässigt nära den man har sex med. Kalla mig tråkig, men jag tycker sex är både roligare och bättre med någon man har känslor för.

Kommentera

