Mitt självskadande || My self-harming

Som de flesta av er vet så skadar jag mig själv.
Det jag tänkte göra nu är att förklara varför och på vilket sätt.
SÅ ÄR DU KÄNSLIG, LÄS INTE, FÖR DETTA KAN VARA TRIGGANDE.

Jag har två olika sätt jag skadar mig på.
Det ena är ofrivilligt och har av vårdpersonal kallats för repetitivt självskadande.
Denna form utav självskadande består av att jag slår mig själv i ansiktet, river mig på armarna och/eller slår huvudet i väggen.
Varför jag gör detta vet jag inte.
Är oftast inte helt medveten om att jag gör det, är typ som en instinkt eller nått.
Detta är nått jag alltid gjort ända sedan jag var runt 1-2 år.

Sen så har vi det medvetna självskadandet.
Detta går ut på att jag skär och rispar mig själv.
Jag har aldrig varit nära att dö pga detta och förstår inte varför folk verkar tycka det är så hemskt. Är ju bara min egna kropp jag skadar och min kropp äger väll ändå jag själv.
Anledningen till att jag gör detta är två.
1.) För att straffa mig själv för alla fel jag gör och allt jag inte får till eller klarar av som jag borde kunna göra.
Och…
2.) Vid ytterst sällsynta tillfällen har jag skadat mig själv för att se om jag överhuvudtaget känner nått. För ett fåtal gånger jag har känt mig helt känslolös. Men det har bara hänt ytterst ytterst sällan.
Jag skar mig första gången när jag var 13 år.
Jag är fullt medveten vad jag gör varje gång jag skär mig.

As most of you know I hurt myself.
This post is an explanation to why I do this.
SO SENSITIVE PEOPLE SHOULD NOT READ THIS. THIS POST COULD BE TRIGGERING.

I have to different types of self-harming.
The first one is a involontary and the psychiatry have called it repetetive kind of self-harming.
This kind of self-harming contains hiting my face, scratching my arms (with my nails) and banging my head in the wall.
I don’t know why I do this.
I’m not usually fully aware of what I do when this happens and it kinda seems like an instinct.
I’ve done this since I was about 1-2 years old.

The second one is a very much voluntary kind that contains of me cuting and scratch myself (with sharp objects).
I’ve never been close to die from this and I don’t understand why people is so against it. After all, I only hurt myself and my body is mine to decide over, right?
At least I think so.
There is two reasons I do this.
The first one is ’cause I have to punish myself for all the wrong things I do and all stuff I can’t do but shopuld be able to do.
The second reason is a reason that very very rarely happens and that is to hurt myself to see if I can feel something.
I’m fully aware what I do when I cut myself and I did this for the first time when I was 13 years old.

6 thoughts on “Mitt självskadande || My self-harming

  1. Frida skriver:

    Det där med att skada sig själv för att veta om man känner något har jag också gjort många gånger, det läskiga är när man skär sig och faktiskt inte känner någon smärta. Det där med repetitivt sjävlskadande, har jag en teori om, jag gör, inte så mycket längre, men när jag var yngre var det för att jag inte kunde kommunicera mina känslor vilket gjorde mig frustrerad och att banka huvudet i väggen eller klösa mig själv gav mig utlopp för känslorna. Jag har inte läst så mycket om repetitivt självskadande bara något kort om att de handlar om tvångstankar.

    Ps. Ladypeace på Dayviews, jag gillar att läsa din blogg, den får mig att grublba över mig själv, samt att jag lär mig en massa nya saker. Ds

    • kaosprinsessa skriver:

      För mig har det bara hänt kanske 4-5 ggr. Men jo det är läskigt att skära sig och man inget känner.
      Hmm kanske det. En skötare på psyk sa nått liknande till mig. Att mitt repetitiva självskadande är nått som är rätt vanligt bland personer inom autismspektrumet (även om det självklart förekommer hos andra) och är just då det enda sättet personen kan kommunicera sina känslor och tankar. Låter ju inte helt orimligt tycker jag.
      Aha, kul att du gillar min blogg ^^

  2. Emmie skriver:

    Alltså, jag tror folk tycker att det är hemskt för att de inte förstår varför man skulle vilja skada den egna kroppen. Och du säger att du äger din egen kropp, men det mesta man gör påverkar andra, skulle du skada dig så att du behövde sys på sjukhus t.ex skulle det påverka de som jobbade där. Det påverkar dina vänner för att de är oroliga över att något ska gå fel och du förlorar för mycket blod, eller att du ska skada dig när du inte är helt med på vad du gör.

    Det va bara lite reflektion, kram.❤

    • kaosprinsessa skriver:

      Jo kanske det, men jag skulle aldrig skära så jag behövde sy. Har bara fått tejpat. Men jag tycker ändå att folk borde respektera vad jag väljer att göra. Klart jag fattar att det inte är det mest optimala sättet att hantera mina problem på, men det är det enda som hittills funkat.
      Kram❤

Kommentera

