Fått mina utredningspapper/utlåtande

Har äntligen fått mina utredningspapper som behövs för att FK ska kunna fixa ett beslut om aktivitetsersättning.Men tro på faen att den där j*vla psykologen jag hade har fått halva min anamnes fel och min ADHD diagnos, depressionsdiagnos och fobiska personlighetsstörning står inte med.Fast de står med i mitt läkarutlåtande till FK och både den läkare jag har nu och den förra sa att jag har de diagnoserna.Den förra läkaren sa även att jag inte har emotionell instabil personlighetsstörning som läkaren i Växjö sa att jag hade.Autismen är med iaf samt några andra konstiga saker:

Personlighetsstörning UNS med schizotypa och depressiva drag (?)
Emotionell Instabil Personlighetsstörning (läst en hel del om detta och har flera kompisar med denna diagnos och jag känner inte igen mig i den)
Psykisk ångestbenägenhet (finns det nått som heter så? är inte all ångest psykisk?)
Stresskänslighet (håller jag iof med om)
Interpersonell Distans
Irritationsbenägenhet
Misstroende (är det ens en diagnos och självklart misstror jag psyk så som de har behandlat mig)

När jag ändå håller på och skriver om utredningen kan jag ju lika gärna nämna vad jag fått för resultat på grejerna.
Mönsterflöde: Under genomsnittlig nivå. Svårt med nya mönster och problemlösningar. Dålig kgnitiv flexibilitet. Långsam att lära nya uppgifter. Arbetar långsamt och korrekt.
Verbalt flöde: Genomsnittlig nivå. Bättre kognitiv felxibilitet än vid mönsterflöde pga att T kan falla tillbaka på tidigare inlärd kunskap.
20 frågor: Visuellt abstrakt tänkande på över genomsnittlig nivå. Kognitiv abstrakt problemlösning under genomsnittlig nivå.
QB-test: Högre resultat på aktivitet, ouppmärksamhet och impulsivitet än 99% av andra kvinnor i samma åldersgrupp.
Allmänbegåvning: Över genomsnittlig nivå.

Verbala funktioner: Över genomsnittet på ordförståelse, liknelser och information. Kan lätt plocka fram inlärd fakta. Under genomsnittet i verbal abstraktion. Lättare för inlärd kunskap än expressiv kunskap.
Arbetsminne:
Under genomsnittet. T har särskilt svårt med sifferrepetition. Generellt sett bättre på verbala färdigheter än icke-verbala färdigheter.
Perceptuell Information: Genomsnittlig nivå. Över genomsnittlig nivå på visuell perception samt för social och tidsmässigt sammanhang.
Snabbhet: Resultatet varierar i test som kräver snabbhet i mental bearbetning. Svårigheter uppstår vid uppgifter som kräver visuo-motorisk snabbhet, visuell avsökning samt nyinlärning.

Rekommendationer: KBT-samtal skulle gynna T delvis och övriga stöd i form av långsiktig habilitering gällande arbetsträning, eget boende samt klientombud som kan hjälpa henne att komma igång med hyfsad normaliserat liv i olika vardagliga hushållsaktiviteter.  Pga hennes stresskänslighet ska man ställa ytterst få krav på henne, då kommer hon möjligtvis må bättre i avseende hennes självkänsla samt självförtroende. Hon trivs bra då hon får möjlighet att göra saker på egen hand än att delta i grupp och få stöd för hennes kreativitet. Hon trivs och har alltid trivts att inte umgås med andra personer och arbeta med sin kreativa förmåga.

Mina tankar: Av det jag fattar vad sakerna betyder så är det bara det där med sociala och tidsmässiga sammanhang jag blev förvånad över. Jag har ju jättesvårt med tid och att förstå hur saker hänger ihop. Men minns det testet. Man skulle lägga serierutor i ordning och det var ju inte särskilt svårt och så är det ju inte direkt i livet, att man bara får ett visst antal få bilder att välja mellan hur de ska vara. Annars verkar det stämma bra.
Synd att anamnesen blev fuckad och att inte mina diagnoser jag fått av läkaren fanns med. Men FK får väll kontakta honom om de undrar nått om det.

7 thoughts on “Fått mina utredningspapper/utlåtande

  1. Emmie skriver:

    En grej som jag tänkte på va det här: ”Hon trivs och har alltid trivts att inte umgås med andra personer och arbeta med sin kreativa förmåga.”

    För, för mig är det såhär: jag vill kunna umgås med andra, men allt som oftast går det inte, och sällan med mer än två i taget för det blir omöjligt att hänga med på vad alla gör. Och då tänker jag: Man kanske vande sig när man var liten, att det var lättare att inte umgås med andra, och i och med det lärde man sig också trivas med det. För om man säger en sån sak som står där uppe: då tolkar läkarna det som att man ALDRIG vill träfffa människor, och fortfarande inte ens hade velat det om man kunnat, och då måste man vara jättetydlig har jag märkt.

    För när jag var på sjukhuset tog de all min sociala förmåga på frågan ”har du pojkvän?” och följdfrågan när jag sa nej ”vill du ha det?” då jag också svarade nej, men inte ingen förstod att jag var hbtq, och det var inte förrän efter ett tag jag insåg att de inte förstått det själva och då sa jag ju såklart det för att de inte skulle tro att jag aldrig ville ha en partner, vilket de tycktes tolkat det som innan.

    Men jag vet inte, du kanske aldrig vill vara med människor egentligen? Fast det skulle inte heller stämma eftersom du ser D som den som gett dig meningen med livet.

    Shit va långt detta blev, men det var bara en vardagsreflektion från min sida.

    Kram ^_^

    • kaosprinsessa skriver:

      Jag vill i princip aldrig vara med människor och var avvisande mot folk redan som liten. Blev arg när andra ville vara med mig och gick där ifrån. Det är sällan jag vill vara med folk och väldigt få som jag faktiskt vill träffa då och då. Föredrar till 99% internetkontakt framför irl-kontakt. Att jag sagt så där har aldrig varit något problem utan snarare så försöker de tvinga mig att umgås med andra och vara i grupper.

      Det där låter som när de frågade mig om jag ”Hörde röster”, jag blev förvånad och svarade naturligtvis ”ja” och tänkte ”hur skulle jag annars kunna prata med dig om jag inte kunde höra röster?”. Jag fattade inte vad läkaren menade, jag klunde inget om psykoser trots att jag då var 21 år. Och den skiten hänger fortfarande kvar trots att jag förklarat och det står med i min anamnes att jag har haft rösthallucinationer trots att jag har förklarat >.<

      Kram

  2. Emmie skriver:

    Haha, hör du röster är en väldigt dum fråga egentligen. Herregud. De om någon borde ju förstått att man kan ha problem med underliggande meningar ibland, speciellt om man inte har en aning om vad det handlar om.

    • kaosprinsessa skriver:

      Ja exakt! Hur många som inte har upplevt en psykos vet vad det egentligen är? Inte många. Och jag tycker att de borde ha märkt att jag tar saker ofta bokstavligt, men nej nej. Ibland undrar jag vad genomsnitts IQn är på de där människorna egentligen.😛

Kommentera

