Systematiserings- vs. Empatiseringsförmåga

Hittade ett test på autismforum gjort av Simon Baron-Cohen där man kan testa sin systematiserings- och empatiseringsförmåga.
Han har teorier om att en person med autism ska ha högra systematiseringsförmåga än empatiseringsförmåga.
Detta är bara teorier än så länge, så testen är inte nån grej som kan utesluta eller ej om du har autism.
Testet hittar du här och artikeln om den här.
Här kommer iaf mina resultat:

Empatiseringsförmåga
Du fick 36 poäng av 80 möjliga.
Enligt detta test har du en lägre förmåga än genomsnittet att förstå hur andra människor känner och tänker.
Kvinnor får i genomsnitt 47 poäng och män 42 poäng. Många personer med Aspergers syndrom eller autism och normal begåvning får runt 20 poäng.

Systematiseringsförmåga
Du fick 18 poäng av 80 möjliga.
Enligt detta test har du en lägre förmåga än genomsnittet att analysera och undersöka system.
Kvinnor får i genomsnitt 24 poäng och män 30 poäng. Tre gånger så många personer med Aspergers syndrom får 51-80 poäng jämfört med män utan Aspergers syndrom.

Slutsats: jag är sämre än NT tjejer på både systematisering och empatisering.
jag är sämre än personer med AS/HFA på systematisering, men rätt normal på empatisering.

Egna kommentarer: Systematiseringsfrågorna var väldigt vinklade mot teknik och sånt. Hade de frågat om saker som mer fallit inom kultur och natur så hade jag fått högre poäng. T.ex. så bryr jag mig inte särskilt i hur en byggnad är uppbyggd, men jag är väldigt intresserad av hur vissa kulturer (eller delar av kulturer) är uppbyggda. Jag gillar att analysera och undersöka, men inte inom teknik, datorer och aerodynamik.
Så mer variabla frågor på den delen, tack.

2 thoughts on “Systematiserings- vs. Empatiseringsförmåga

  1. Tinii skriver:

    Oj.. Jag provade testen, jag fick 1 poäng av 80 möjliga på empatiseringsförmåga. Hur ska man tolka det ?? ^^

Kommentera

