Egengjorda hjälpmedel

Jag har lyckats fixa ihop lite egengjorda hjälpmedel.
Okej då fick hjälp med vad jag behövde och hur jag skulle göra det,
men det var jag själv som fixat ihop det.

Först ut har vi års-kalender.
Den jag har använt är köpt på Panduro, likaså siffer-klistermärkena men färgplupparna har jag köpt på en bokaffär.
Kalender ger i sig inga direkta påminnelser men det gör det lättare för mig att se hur mycket jag har inplanerat under veckan/månaden.
Olika färgpluppar har olika betydelse, exempelvis blått = habiliteringen.
Som bild för varje månad kan man ju välja själv vad man vill ha men jag har valt pictogrambilder.
En för själva månaden och en för vilken årstid det är.

Efter detta har vi två små bildhäften.
Den ena med titeln ”FRITID” den andra med titeln ”MAT”.
Den ena innehåller pictogrambilder på saker jag gillar att göra på min fritid och den andra innehåller fotobilder på olika matgrejer jag har hemma.
Båda är till för att jag lättare ska kunna välja vad jag vill göra eller äta.
Den med mat hjälper mig även att ha koll på vad jag har hemma.
Hoppas bara jag kommer ihåg att byta ut bilderna om nått tar slut😛
Materialet har jag hittat på en bokhandel.

Den sista grejen är en humör-snurra.
Med den ”tvingas” jag tänka på hur jag mår och därmed
bli mer kunnig om mina känslor.
Även detta material kommer från en bokhandel.

Pictogramen och fotobilderna har jag fått tag i via detta gratisprogram.

Även fast dessa personer inte kommer läsa detta, så vill jag tacka de som hjälpt mig skapa dessa hjälpmedel.
Visst kan man köpa detta och det skulle kosta ungefär lika mycket.
Men det är alltid rolig med mer personliga hjälpmedel.
Och ja jag borde ha gjort de tidigare.
Haft bruksanvisningarna för detta i ..ja typ 1,5 månad.
Men men bättre sent än aldrig.

6 thoughts on “Egengjorda hjälpmedel

Kommentera

