Lite om boende med särskild service för vuxna

Fick ju veta av min LSS-handläggare att det inte är någon idé att söka om servicelägenhet eftersom jag är för fungerande.
Jag trodde ju givetvis på henne men sen fick jag höra av lite folk att det inte riktigt var som hon sa.
Så jag kollade upp det hela via Socialstyrelsens hemsida och här kommer lite av det jag hittade där.

Nedan beskrivs innebörden av omvårdnad genom exempel på vad denkonkret kan innebära. Uppräkningen är just exempel och gör inte anspråkpå att vara en fullständig förteckning av vad omvårdnad kan innefatta:
* Hjälp med att sköta hemmet, tillreda måltider, göra ärenden och inköp.
I hjälp med hemmets skötsel m.m. ingår allt det stöd och all den hjälpsom den enskilde kan behöva för att i detta sammanhang kunna leva som andra. För en del personer handlar det om total hjälp, men även då måsteden enskilde få påverka hur och när hjälpen ges utifrån sina förutsättningar. För andra handlarstödet om att planera och utföra sysslorna tillsammans med en personal. Stödet kan vara praktiskt eller av mer vägledande karaktär, beroende på den enskildes förutsättningar. En person kan t.ex. göra sina inköp själv, men behöver få hjälp med att planera dessa och göra en kom-ihåg-lista med symboler. Enannan person behöver hjälp med förflyttning och att bära hem varorna, men skriver själv sin minneslista eller handlar utan sådan. Ytterligare en person handlar ibland helt självständigt, behöver vissa dagar ett psykologiskt stöd för att gå till affären, och behöver under andra perioder hjälp av personalen med att handla då han inteens med stöd orkar och klarar av det. Förutom ren praktisk hjälp kan stödet vara att hjälpa den enskilde att planera och strukturera sådant han eller hon rent fysiskt kan utföra själv. Oavsett vad stödet innebär måste det utformas flexibelt och kunna växla i omfattning utifrån den enskildes behov.

*Hjälp med att kommunicera, upprätthålla sociala kontakter och brytaisolering.
Att stötta den enskilde när det gäller att hålla kontakt med anhöriga och vänner liksom att knyta nya kontakter bör även ingå som en del av omvårdnaden. Den enskilde kan behöva hjälp med att skriva och läsa brev samt att telefonera för att upprätthålla kontakter. I omvårdnad ingår även att få stöd attdelta i olika typer av aktiviteter utanför bostaden, t.ex. gå på bio, promenera eller gå på café.

* Hjälp med att göra tillvaron begriplig, förutsägbar och trygg samt hjälp att planera framåt.
En del personer kan behöva stöd för att förstå sin vardag och hur saker och ting förhåller sig till varandra orsaks- och tidsmässigt. Att få hjälp att strukturera sin dag och att finna egna rutiner, med stöd av personal och eventuella hjälpmedel,kan innebära en ökad trygghet för den enskilde. En del behöver stöd att planera inför framtiden, få hjälp att formulera sina önskemål och drömmar samt att realisera dessa i möjligaste mån.

* Hjälp med att göra tillgänglig den hälso- och sjukvård, inklusive habilitering,rehabilitering och hjälpmedel, och den tandvård som den enskilde behöver
När det gäller hjälp med olika vårdinsatser ingår även exempelvis att hjälpa den enskilde att vid behov få tillgång till rådgivning och annat personligt stöd enligt LSS samt habilitering och rehabilitering enligt HSL.

Enligt detta så låter det ju som att jag inte alls skulle vara för fungerande för en servicelägenhet, då allt detta är sånt jag behöver hjälp med. Visserligen fanns det ett par punkter till, men det var fler jag uppfyllde än som jag inte uppfyllde.

En grundlig utredning och kartläggande samtal med den enskilde, och vid behov hans företrädare, är en förutsättning för att den enskilde skall kunna få stöd och hjälp som är anpassat efter hans individuella behov och förutsättningar.Utredningsprocessen måste givetvis anpassas till den enskilde ochhans förutsättningar. Ett respektfullt bemötande är ett grundläggande krav.

Och detta visar ju klart och tydligt att det krävs mer än att snacka med mig (där jag inte ens pratade särskilt mkt) i 2 möten varav båda varade i ca 30 min.

Efter att ha läst detta (och lite till) känns det som att jag visst skulle ha en chans att kunna få en servicelägenhet. Nu gäller det bara att hitta orken att be om att få ansöka.

2 thoughts on “Lite om boende med särskild service för vuxna

  1. Erik skriver:

    Har väl kanske inte riktigt en fullkomlig helhetsbild av din problematik, men ett litet ‘humm’ om hur det kan te sig iaf. Måste ju säga att jag mera vill tro på att du borde kunna få mer stöd och hjälp iom LSS. Ja precis som du nämner.

    Har en vän med konstaterad/diagnos Asberger bla, mycket social, utåtriktad, intelligent, ja hög fungerande. Min vän har haft lite olika arbeten osv. Men numera har han boendestöd, egen lägenhet, stöd ekonomisk och annan hjälp. Inget större krångel för att få heller som jag förstått. Vet inte hur pass det kan skifta från kommun till kommun dock.

    Kämpa på, håller tummarna att det ska gå bra!

    • kaosprinsessa skriver:

      Tack. Orkar dock inte kämpa på nått mer. Jag är alldeles för trött och sliten för det.
      Jobb har jag aldrig haft och plugga har jag inte heller klarat. Bor hos min farbror i dagsläget. Jag är varken social eller utåtriktad men har hög IQ enligt WAIS men främst inom visuell förståelse. Har inte AS utan autistiskt syndrom fast utan utvecklingsstörning (så ingen direkt jätteskillnad mellan den som har AS) och har även andra diagnoser (som du kanske har läst). Behöver dessutom hjälp med en annan sak som jag inte vill skriva om på nätet.
      Önska jag hade någon som kunde föra min talan men det har jag inte. För även om jag egentligen bryr mig om det hela så orkar jag inte ens försöka mer än att skriva lite om sakerna på min blogg. Säga emot och säga nej är dock nått jag aldrig har klarat av.
      Vet inte om du har läst inlägget före detta om mötet med LSS gick, om inte så ser det långt ifrån ljust ut eftersom LSS-handläggaren som sagt anser att jag är för fungerande för servicelägenhet, för att få träningslägenhet måste jag ha betalningsanmärkningar (vilket jag inte har nu) och för att få förtur i bostadskön måste jag ha bott i själva kommunen i minst 2 år (och jag har bott här i 7 månader). Se det ser minst sagt dåligt ut för mig att få något eget boende.

Kommentera

