Böcker om autism (inkl Aspergers syndrom)

Jag har ju plöjt igenom några böcker sedan jag fick min diagnos (och även lite innan jag fick den) och tänkte därför skriva lite om de jag tyckt varit bäst (iaf enligt mig).
Ska väll tillägga att de böcker jag inte fattat tycke för har jag aldrig läst klart😛
Många av de jag har tagit mig igenom har jag lyssnat på via talbok.

All Cats Have Asperger’s Syndrome
av Kathy Hoopmann

En söt och rolig bok med bilder på katter och korta textbitar som enkelt går igenom vad Aspergers syndrom är och hur det kan visa sig.
En bra grundbok att visa någon som inte vet något om AS.
Fast personen måste kunna lite engelska då.

The Girl Who Spoke With Pictures
av Eileen och Kim Miller

En bok en en tjej med högfungerande autism, men som främst är skriven av hennes mamma. Tjejen lärde sig prata sent men började rita mer avancerade bilder tidigt.
Denna bok är den jag mest känt igen mig själv i.

Här ligger jag och blöder
av Jenny Jägerfeld


Detta är en skönlitterär bok om en tjej som går på gymnasiet och som bor hos sin pappa men åker och bor hos sin mamma vissa helger.
Men så en helg när hon åker till mamman är mamman inte där och lägenheten ser inte riktigt ut som den brukar och mamman har glömt sin kalender som hon vet att mamman inte klarar sig utan.
Mamman behöver nämligen skriva upp allt för att komma ihåg vad som ska göras.
Så vad har hänt med mamman?

Jag är ju ändå jag – fyra killar om Aspergers syndrom
redigerad av Oscar Ekman

Ja som titeln säger, den handlar om fyra killar med diagnosen Aspergers syndrom och som berättar hur det är för de att ha just den diagnosen.

Miffon, nördar och Aspergers syndrom
av Luke Jackson

Boken är en självbiografi men även lite handbok skriven av en 13-årig kille med Aspergers syndrom. Boken har mycket humor men är även realistisk och han tar inte bara upp om sig själv utan man får även veta lite om hans familj.

Min ljusa och min mörka sida
av Terese Lantz

Detta är en självbiografisk bok av en ung tjej med högfungerande autism.
Man får bla läsa listor hon har gjort hur hon har varit inom tex det sociala då och nu.

Om ett missfoster
av Pauline Wågström

Även detta är en självbiografi av en ung tjej med högfungerande autism, men hon har även selektiv mutism. Hon får vara med om en hel del och det finns många missförstånd i hennes liv.

Ska det vara så här?
av Helena och Peter Dahlstrand samt Susanna Simonsson


Detta är en bok om en ung tjej med högfungerande autism, ADD, depression och självskadeproblem. Boken är främst skriven av mamman och styvpappan, men det finns lite med som är skrivet av Sanna själv.
Boken är väldigt känslomässig och det gjorde ont att läsa denna.
Boken handlar om deras kamp för att Sanna ska få den hjälp och anpassning hon behöver, något som är långt ifrån lätt att få.
Jag grät mig igenom boken, så jag varnar lite om ni är känsliga.
Även denna bok var en jag kände igen mig mycket i.

Två Själar
av Linnéa Dalhgren

En självbiografisk bok av en ung tjej med Aspergers syndrom.
Hon skriver kortfattat men ändå informativt om hur olika delar av vardagen är för henne.

De flesta böckerna finns att köpa via adlibris.

2 thoughts on “Böcker om autism (inkl Aspergers syndrom)

    • kaosprinsessa skriver:

      Ser man på. Mitt minne är så kasst att jag glömmer vilket namn jag skrev för bara några sekunder innan jag skrev det andra. Kunde svära på att det var samma efternamn de hade. Jaja jag borde vara van vid att göra bort mig.

Kommentera

