Egengjorda hudvårdsprodukter

Om man är överkänslig mot många saker så som jag är, eller att man inte vill få i sig för mycket konstgjorda ämnen eller av någon annan anledning vill veta vad det man har på huden/kroppen innehåller så finns det många enkla recept för egengjorda hudvårdsprodukter. Jag tänkte skriva upp några av mina egna här.


Deodorant
5 msk kokosfett
4 msk bakpulver
4 msk maizenamjöl
2-4 droppar eterisk olja (ex. lavendel, rosenträ eller kamomill)

1. Smält kokosfettet.
2. Blanda bakpulver och maizenamjölet.
3. Tillsätt kokosfettet lite i taget och rör tills det är klumpfritt.
4. Häll blandningen i vald förpackning, tex en tom deogrej. Jag har min i en gammal försvarets hudsalvagrej. Det kan ta en stund för deon att stelna.

Rengöring för kropp och ansikte
5 msk kallpressad rapsolja
3 msk kallpressad mandelolja
2 msk kallpressad ricinolja
2-4 droppar eterisk olja (ex. lavendel, rosmarin eller kamomill)

1. Blanda alla oljor väl.
2. Förvara i en flaska. En spray- eller pumpflaska tycker jag är enklast.
De finns att köpa på bla KICKS.
Användning: smörj in kropp/ansikte och låt verka några minuter innan det sköljs noggrant av med ljummet vatten.

Ansiktsvatten 1
3 msk vatten
2 msk äppelcidervinäger

1. Blanda vatten och äppelcidervinäger
2. Förvara på flaska. Finns att köpa små plastflaskor på bla KICKS.

Ansiktsvatten 2
1 msk grönt te eller 1 påse grönt te
1 msk torkade kamomillblommor eller 1 påse kamomillte
1 dl vatten

1. Koka upp vattnet och häll upp det i en mugg. Låt det svalna tills det är fingervarmt.
2. Häll i det gröna teet och kamomillblommorna.
3. Låt dra i ca 10 min.
4. Förvara det i flaska. Bra små plastflaskor finns att köpa bla på KICKS.

Hår- och ansiktsmask
4 msk avokadoolja eller en halv mosad avokado
2 msk naturell yoghurt
1 äggula

1. Blanda yoghurten och äggulan.
2. Tillsett avokadooljan lite i taget och rör till allt är blandat.
(om du använder ”riktig” avokado kan det vara bra att köra blandningen med en stavmixer för att minska klumparna)
3. Använd på en gång. Masken blir snabbt dålig.

Sockerskrubb
1 dl strösocker
0,5 dl rapsolja
2-4 droppar eterisk olja

1. Blanda rapsoljan och den eteriska oljan.
2. Blanda sockret och oljan, om det blir för torrt kan du tillsätta mer olja.
3. Använd inom 3 dagar.

Värmande massageolja
4-5 msk rapsolja
1 tsk sesamolja
2-3 droppar eterisk kanelolja
2-3 droppar eterisk ingefärsolja

1. Blanda rapsoljan och sesamoljan.
2. Tillsätt den eteriska olja.
3. Massera och njut!

För er som undrar varför jag använder så mycket olja.
Förutom att olja är återfuktande så renare det även.
Till exempel så använde antikens greker olivolja att tvätta sig med.
Rapsoljan kan bytas ut mot olivolja om man vill, men jag gillar inte lukten av olivolja, därför använder jag rapsolja.

Kommentera

