Habiliteringsmöte

Igår hade jag alltså mitt första möte med hab.
Träffade arbetsterapeuten SM och kuratorn GH.
Jag var så nervös att jag ett tag faktiskt undrade om jag skulle svimma.
Fast det läskigaste var nästan inte de (för då förstod jag ju vad som skulle hända mer eller mindre) utan att ta sig till rätt våning och sen när jag skulle in dit så var dörren låst.
Så det blev en massa stimande utanför dörren där men tillslut blev jag insläppt av en kvinna som var jättesnäll mot mig.
Hon ledde mig till väntrummet och sa att hon skulle se till att SM och GH kom och hämtade mig.

SM och GH var trevliga även de.
De gav mig konkreta frågor som jag kunde svara ja och nej på utan att be mig att förklara närmare.
De avbröt till och med utfrågandet en gång för att fråga om jag fann det hela jobbigt.
Jag svarade ja och de sa att de tyvärr var tvungen att göra det och att de gjorde det med alla som kom dit.
Gjorde i och för sig inte saken lättare men de verkade bry sig, tror jag.

SM ska skicka en kallelse till mig så att vi kan kartlägga mina problem när det gäller tid och planering mer.
Jag satt inte med de i en timme ens som man skulle.
Tror de lät mig gå tidigare för att de märkte hur nervös jag var.
Nått bra där är att man 1.) kan få påminnelse för möte via sms och 2.) de fyller i en lapp man kan ta med sig hem där det står vad man har pratat om och vad man ska prata om vid nästa besök.
Det gillade jag verkligen.
Dessutom fick jag med mig lite broschyrer som faktiskt är rätt lättlästa.

Dessa var det jag fick:
Värt att veta: kortfattad information om bidrag och stöd för vuxna med funktionshinder
Kort om LSS – lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
Aspergercenter – vuxenteamet
Forum funktionshinder – informationscenter, bibliotek, rådgivning, utbildning, arrangemang

2 thoughts on “Habiliteringsmöte

Kommentera

