Hjälpmedel

Idag har jag varit på Klara Mera och kollat in deras visningslägenhet med olika hjälpmedel tillsammans med min arbetskonsulent.
Det fanns mycket att kolla och pilla på och det blev ganska fort fullt i huvudet.
Sen var det ju jobbigt med det okända folket där, men jag pratade faktiskt lite med en av de där, men arbetskonsulenten skötte det mesta snacket tack och lov.
Men det jag tänkte nu var att visa det jag blev intresserad av när jag var där.

Väggschema
Detta är ett schema med dagens tider utsatt digitalt och varje dag har en egen färg. Man kan skriva på den med whiteboardpenna som man sen kan torka bort med en torr trasa. Man kan även skaffa bilder som man kan sätta fast med häftmassa.
Denna får jag fixa själv. Kostar tack o lov bara 60 kr.

Bolltäcke
Bolltäcke är rogivande, sinnesstimulerande och ökar kroppsmedvetenheten.
Denna kan jag ansöka om att få via habiliteringen.

Handifon
Detta är en mobil och handdator i ett men som är gjord så att den är lätt att förstå. I Handifonen finns kalender, prisräknare, krishjälp, tabeller med mera.
Denna kan jag också ansöka om via hab.

Kedjetäcke
Kedjetäcket gör det lättare att komma till ro.
Genom det tryck som täcket ger på kroppen får man en känsla av trygghet och frisätter ett flertal lugnande ämnen i kroppen.
Detta kan jag också ansöka om via hab.
(har inte kunnat bestämma mig än om jag vill ha ett kedjetäcke eller ett bolltäcke)

Kokbok
Enkel kokbok med bilder som stegvis talar om vad man ska göra med kort och enkel text under.
Jag klarar inte av att följa recept så det blir alltid fel med vanliga recept, ett av skälen till att jag sällan lagar mat.
Detta måste jag köpa själv och det kostar ca 500 kr.

Timstock
Visar nedräkning av tid från 20, 15, 10, 5 minuter. Nedräkningen av tiden visas med lysdiodpelare. Vid start tänds diodpelare, därefter en diod varje minut tills alla har slocknat och en ljudsignal hörs 5 gånger. Finns även 60 och 80 minuter.
Detta kan jag också ansöka om via hab.

Jaha det var det det. Puh blev mycket text. Vill ni kolla in hjälpmedel så sök på Trollreda för där finns det mycket.

Kommentera

