5 skönlitterära böcker om religion/tro du bör läsa

Jag älskar religion och tro.
Jag tycker det säger så mycket om människan.
Därför läser jag en del om det, både fakta och skönlitteratur.
Fast personligen föredrar jag skönlitteratur.
Därför tänkta jag lista de fem böcker jag tycker är bäst inom detta ämne.

Brida av Paulo Coelho
En underbar bok om kärlek, passion och att hitta sig själv.
Om naturen, mystik och gamla seder.

Med Marias ögon av Stefan Casta
En udda bok om två världar där 15-åriga Maria/Airam spelar huvudrollen.
Boken handlar förutom om kärlek även att försöka hitta Gud och sin egna tro.

Ser mitt huvud tjockt ut i den här? av Randa Abdel-Fattah
En bok som i första hand faktiskt handlar om att växa upp och skapa sig en identitet.
Men i identitetsskapande kan även religion finnas, vilket det gör i den här berättelsen.
Amal är 16 år och har bestämt sig för att börja bära slöja, ett beslut med många konsekvenser… både bra och dåliga.

Ung pilgrim av Ko Un
Boken handlar om en ung buddhistisk pilgrim som vandrar genom Indien.
På sin vandring möter han 53 olika män och kvinnor som blir hans vishetslärare.
Livets gränser upphävs, och drömmarnas upplevelser blir lika verkliga som den vakna tillvaron.

Vinden är min mor av Bear Heart
Detta är egentligen inte ett skönlitterärt verk utan en självbiografi.
Boken handlar om en indiansk schamans liv och lära.
Den är både vacker, hemsk och tankfull.

Kommentera

