Orka…

Orka egentligen…
Jag kan förstå att NT har svårt att förstå men folk med autism borde ju förstå, men nej då.
Det jag pratar om är att jag verkar tämligen normal när man är med mig korta stunder och om inget händer. Men det är ju för att jag spelar och när jag berättar det och talar om hur mycket energi det faktiskt går åt och hur sjuk jag kan bli av det så tror folk inte mig.
Men varför slutar jag inte spela då? Jo därför att jag skäms över hur jag är och jag gör en del av det jag gör för att försöka passa in och oftast när jag går på träffar och liknande så gör jag det för att man ska vara social och inte för att jag egentligen vill.

Folk har även svårt att förstå att trots att jag har en hel del kunskaper och dessutom uttrycker mig väl och tämligen formellt, så har jag rätt stora problem med vardagliga saker, förändringar, uttrycka och förstå mina känslor och det sociala. För det kan man ju inte ha om man uttrycker sig väl och kan mycket.

Nått annat folk inte verkar tro på eller förstå är min sociala ångest. För en med social ångest kan ju inte vara pratsam tydligen, i alla fall är det vad folk verkar tro. Sen att de märker att jag har svårt med bland annat att handla, åka kollektivtrafik och äta med folk verkar de inte anse har något att göra med social ångest.

Jag orkar inte med folks oförståelse.

5 thoughts on “Orka…

  1. nittonniotre skriver:

    Det är det värsta. ”Men det är väl inte så svårt att åka buss?” ”sluta larva dig nu, du har ju inga problem” ”om du bara slutade klä dig sådär kanske det skulle lösa sig.”

    Bläh, bläh för oförstånd. Att man ofta får seriös panik och andnöd av sånna situationer gör det inte uppenbarare heller.

    Men jag förstå vad du menar. Det blir dessutom jobbigare när ingen annan tycks förstå vad man menar, tillslut så orkar man inte förklara en gång till, ”jo jag har visst ångest för att vara i sociala sammanhang.” ”vaddå?! har du det nu eller?” ”nej, eller jo. eller nja. men jag kommer få det.” ”där ser du, jag säger ju det, du har ju inga problem”:

    Hoppas du förståd det där. Men aja, du är finast syster. Love you❤

Kommentera

