10 historiska romaner du bör läsa

Lite kultur bör man känna till,
och vissa historiska böcker tillhör det (jag anser)man bör kunna.
Om du inte orkar läsa hela, läs åtminstone Wikipedia förkortning om boken eller liknande.
Men om du läser de kommer du inte att ångra dig.
Och ja alla är skrivna innan 1900-talet.
Som vanligt är de i bokstavsordning.

Alice äventyr i Underlandet av Lewis Carroll
Om det är någon som inte vet vad den här boken handlar om så undrar jag vart den personen har växt upp.
De flesta känner till denna bok på ett eller annat sätt.
Men för de som inte vet så handlar den om en flicka som ramlar ner i ett kaninhål och kommer till ett magiskt underjordiskt land.

Berättelsen om Genji av Murasaki Shikibu
Detta är den första japanska romanen och skriven av en hovdam omkring år 1010.
Den handlar om det vardagliga livet i och runt om hovet sett ur författarens synvinkel.
Låt dig inte avskräckas av när den är skriven, för den är faktiskt läsvärd och rolig.

Bleak House av Charles Dickens
En roman som har fångat den Viktorianska andans alla sidor, även de mindre trevliga.
Det är en av Dickens mest välskrivna verk med mycket intriger och färgstarka karaktärer.
För den som inte orkar läsa boken finns den som TV-serie som jag faktiskt tycker är rätt bra.

Dracula av Bram Stoker
Precis som med Alice äventyr i Underlandet behövs knappast denna bok någon närmare beskrivning. Den är ju nämligen världens mest kända vampyrroman.

Farliga förbindelser av Choderlos de Laclos
En fransk 1700-talsroman som på den tiden ansågs skandalös.
Den handlar om lustar, förförelse och njutning.
Boken fullkomligt osar av sexualitet och både äkta och tillgjord romantik.

Främlingen på Wildfell Hall av Anne Brontë
En av systrarna Brontë, en av de mindre kända faktiskt, i alla fall under den tid då de levde. Nu har hon blivit betydligt mer känd.
Boken handlar om en yngre kvinna, hennes konstnärskap och flykt från en make som är alkoholist.

Mörkrets hjärta av Joseph Conrad
Denna bok är mörk och våldsam.
Boken handlar om hur människan kan slita sig fri från de moraliska värderingar hon skulle haft i en viss miljö och situation, om hon hamnar i en där dessa mänskliga moraliska begränsningar och hämningar inte längre är nödvändiga.

Stolthet och fördom av Jane Austen
En humoristisk kärleksroman med färgstarka karaktärer och en mamma som inget hellre vill än att hitta makar åt sina fem döttrar.
Något som rätt ofta blir både komiskt och pinsamt.
Men den handlar även om den näst äldsta systern Elizabeth och hennes syn på sin tillvaro.

Udolphos mysterier av Ann Radcliffe
En roman som hjälpte till att utveckla den gotiska romanerna (tillsammans med Horace Walpole). Hennes romaner har varit förebilder för bl.a. Edgar Allan Poe, Charles Dickens och Jane Austen.

Utopia av Thomas More
En bok om ett påhittat land där allt är jämställt.
Själva boken har ett modernt tankesätt men är faktiskt skriven 1516.
Boken och dess titel har gett upphov till ordet utopia och den betydelse ordet har idag.

Extraläsning för den modige: Filosofin i sängkammaren av Markis De Sade. En mycket erotisk bok som jag själv faktiskt aldrig klarat av att läsa mer än små stycken här och där. Den är väldigt bildlig och väldigt promiskuös.

7 thoughts on “10 historiska romaner du bör läsa

    • chenjiringu skriver:

      Jag tycker faktiskt inte den är så bra. Tycker att den känns lite halft som en kopia av nån Jane Austen-bok. Tycker Främlingen på Wildfell Hall av hennes syster är mycket bättre. Men det är ju som sagt bara min smak.
      Tycker för övrigt att de bästa böckerna (generellt sett) är skrivna innan 1950-talet, där 1800-talet känns som litteraturens höjdpunkt.

  1. nittonniotre skriver:

    Aa. Nej jag älskade Jane Eyre. fast jag vet att många inte tycker den är bra. Jag tror det är därför jag gillar den så mycket. samt att den ger mig klara bilder i huvudet när jag läser. Främligen på Wildfell Hall har jag inte läst. Ska nog ta och göra det🙂

  2. Michis svarar skriver:

    VOY är iaf lite actionfyllt TNG verkar så segt. Sen när man är van med geni B’Elanna så verkar Geordi lr vad han heter så seg o osmart.

    Men jag tror att om jag lyckas komma in i TNG mer så är den nog bättre än ds9. För de här två först säsongerna har jag i princip spolat igenom för det är så mkt ferengisar och massa drama utan action.

    Jag ska dock inte ge upp än. Jag ska kolla på tng o ds9.

    Folk som är ds9 fanatiker säger ju att det dra igång i säsong 3 och att det då inte kommer kännas som man är fast på en stationär station osv.. men än sålänge saknar jag verkligen utforskningen av nya planeter som sker i alla andra ST serier…

Kommentera

