Cyklotymi – FASS

Inte orkat kolla upp det riktigt än, men har skummat igenom FASS lite och fann denna info.
På sidan om bipolär sjukdom/manodepressiv sjukdom står följande om cyklotymi:

Cyklotymi innebär snabba förändringar av stämningsläget hos individen med en uttalad överkänslighet. Anses tillhöra gruppen bipolära sjukdomar.

Och det känner ju i alla fall jag verkligen igen, tror kompisar och så kan hålla med mig om det faktiskt😛
Fast det finns faktiskt en sida om enbart cyklotymi och där står det lite om symtom och så. Där nämns att humörförändringarna oftast är korta och sällan längre än några dagar och att bland annat irritabilitet, vredesutbrott och intensiv känslomässighet är vanligt. Det känns ju också verkligen igen. Dock står det att man inte får ha uppfyllt kriterierna för depression för denna diagnos, men det anser ju jag att jag har. Så jag frågade psykologen om det och hon förklarade att det alltid fattas någon punkt för att de skulle kunna sätta diagnosen depression på mig, men att eftersom jag har självmordstankar och så, så är det ändå lika farligt. Men det kan även hända att jag får diagnosen ändrad till bipolär typ II, fast vad jag har förstått så pendlar inte deras humör lika mycket som hos en med cyklotymi som mer påminner om borderline personlighetsstörning.
Jahapp, var väll vad jag hade att säga… Tanya out.

Kommentera

