Har jag verkligen autism?

Först tänkte jag lista det som gör att jag tror att jag inte har autism och sen kommer en lista på det som gör att jag tror jag kan ha det.

Mot autism:

  • Jag kan inte sitta med en sak hur länge som helst och jag hatar när det blir ensidigt.
  • Jag har aldrig blivit kallad för arrogant eller otrevlig/plump (läste att alla med AS skulle ha blivit det nån gång).
  • Jag kan känna vad andra känner, suger liksom åt mig andras energier.
  • Jag har inga problem att förstå att andra kan tänka och känna någonting annat än vad jag gör.
  • Jag hatar rutiner, scheman och liknande.
  • Jag är inte logisk eller analytisk.
  • Jag är helt känslostyrd.
  • Jag gillar förändringar (iaf om det är jag som bestämmer de)
  • Jag är impulsiv och oberäknelig.

För autism:

  • Jag kan bli väldigt passionerad över saker jag gillar.
  • Jag har svårt att skaffa och behålla vänner.
  • Jag fattar inte varför man ska ”småprata” och jag har svårt att påbörja och hålla konversationer igång.
  • Jag har svårt med ögonkontakt och en del kroppsspråk.
  • Även om jag förstår vad andra känner så är det sällan jag vet vad jag ska göra, alltså hur jag ska besvara personens känslor.
  • Även om jag förstår att folk tänker och känner annorlunda än mig har jag svårt att förstå varför de gör det.
  • Jag har sensoriska problem.
  • Jag tenderar att få utbrott och jag visar mina känslor på ett udda sätt.
  • Även om jag gillar förändring så måste förändringen ske av mig, om andra försöker göra förändringar går det inte.
  • Jag är känslig för kritik.
  • Jag har mycket ångest och blir lätt deprimerad.
  • Jag känner inte att jag hör hemma någonstans.
  • Jag har vissa problem med sarkasm, ironi och att tolka saker bokstavligt.

Jaha det var mina listor det. Känner mig inte så mycket klokare av det dock.

Kommentera

