Splittrad världssyn

Hmm jag ska försöka förklara så gott jag kan vad jag menar.
Jag uppfattar världen väldigt splittrat.
Alltså inget kommer i sin helhet utan i bitar.
Typ som att få massa pusselbitar och så ska man lägga ihop bilden utan att riktigt veta vad bilden ska föreställa.
Och jag menar inte enbart bildligt utan jag uppfattar verkligen allt så.
Tex när jag lyssnar på ett samtal så hör jag meningen i brottstycken och måste liksom sätta ihop meningen själv.
Det finns undantag dock, musik hör jag som man ska och när jag ritar blir det inte i bitar.
Undra varför det är så?
Om det beror på min autism eller nått annat?
Skulle vara intressant att veta i alla fall.

Det nedan är tillagt två dagar senare:
Hmm ska försöka förklara lite bättre.
När jag väl vet hur något liksom ser ut så är det stabilt, om det inte ändrar sig direkt, alltså jag känner igen platser och föremål jag sett förrut.
Dock kan det ta lite tid att minnas vars jag sett de.
Ansikten är ett stort problem, även när jag fått ihop de har jag svårt att minnas de.
Jag har inga problem att känna igen om jag sett de förr eller ej men minns inte vem och vart men minns liksom själva formen.
Sen om jag blundar, och har i hörselproppar och tar på saker så är det helt.
Ljud utan ord är alltid hela.
Om jag har i hörselproppar men ser så blir saker också hela, vissa saker och färger är alltid lättare att vara hela, tex rosa och orange, det är två färger som alltid är hela(re) för mig. Kan vara lite konstigt om jag ser nått där en grej är tex rosa, då är den hel medan resten är splittrat.
Legat och tänkt i natt hur jag ska skriva.
Kände att det första jag skrev inte var informations rikt nog.
Det verkar typ som att jag inte kan hantera alla sinnen på en gång, eller nått sånt.

2 thoughts on “Splittrad världssyn

  1. Emmie skriver:

    Något jag tror liknar det du känner händer mig när jag är djupt nere i ångest, då känns det som om allt någon gör eller säger är som en kartong klossar som de kastar över mig och vill att jag själv ska bygga ihop som det verkar rimligt, som med samtal eller ljud speciellt. bara det att inget verkar rimligt när jag är där.

    • chenjiringu skriver:

      Ok. För mig är allt så alltid. Förutom om jag utesluter så jag bara använder ett sinne i taget samt att rosa och orange alltid är hela. Och för mig är även rum, personer.. ja all omgivning och så i bitar med. Och så här har jag alltid haft det.

Kommentera

