Vampyrserier

Som de flesta utav er vet gillar jag vampyrer och därför tänkte jag tala om vad jag tycker om lite olika vampyrserier som jag har läst.

Twilight saga av Stephenie Meyer

Detta är en serie man inte får säga att man gillar, men det tänker jag säga ändå. För jag gillar faktiskt Twilight. Visst storyn är som hämtad ur en Harlequin roman (fast för ungdomar) men jag gillar faktiskt det. En del klagar på att Bella är för passiv men jag ser inget fel eller kvinnoförnedrande i det. Ja vampyrerna glittrar, so what. Men visst vill du ha en djup story och traditionella vampyrer är Twilight inget för dig, men ibland vill man faktiskt ha enkel vampyrromantik med en helt ny sorts vampyrer och inga nosferatus.

Legenden om Darren Shan av Darren Shan
Ok jag erkänner. Jag har inte läst denna, men jag har hört att den ska vara bra. Handlar om en kille som kommer i kontakt med en vampyr och så blir hela hans liv helt annorlunda. Jag ska läsa den… nån gång. Men ville ha med den ändå för att ha med en serie om en kille och för killar.

Vampire Kisses av Ellen Schrieber
Detta är faktiskt min favoritvampyrserie (nu får jag säkert hat-pm för att jag inte väljer Anne Rice). Det är kärlek, humor, subkultur och snygga tonårsvampyrer, plus lite om hur det är att vara en småstads enda alternativa tjej. Tyvärr finns serien enbart på engelska, men det är ganska enkel engelska. Vampyrerna här är rätt old school med bland annat vitlöksallergi och osynlig spegelbild. Så vill du läsa en humoristisk tonårsserie om alternativa vampyrer med flickvän så är denna serie något för dig.

Vampire Academy av Richelle Mead
Vampyrer (moroi och strigoi, goda och onda), magi, halvvampyrer, skolmiljö, våld, kärlek… ja det mesta verkar kunna komma med i något hörn i denna serie. Även denna serie är en utav mina favoriter. Jag gillar hur vampyrvärlden är uppbyggd i moroi (vampyrer som faktiskt kan bli sjuka och dör av ålderdom, dessa vampyrer dricker enbart blod från donatorer och dödar inte), strigoi (odödliga vampyrer, anses onda och dödar ofrivilliga människor för att få blod) och dhampirer (halvvampyrer). Jag tänker inte berätta så mycket mer för då finns risken att jag säger för mycket, men helt klart en bra och läsvärd serie som utspelar sig på en vampyrskola (och nej det går inga människor på skolan).

House of Night av P. C. Cast
Jag ska erkänna att jag faktiskt bara har läst första boken i den här serien men den var i alla fall bra. Den påminner lite om Vampire Academy fast denna serie har mer magi och mystik i sig, man skulle kanske kunna kalla den för lite mer gothic, eller i alla fall åt det håller. En vampyrserie för de som gillar det ockulta förutom vampyrer såklart, sen finns det ju även viss skoldrama med som det automatiskt blir i alla böcker som utspelar sig i skolmiljö.

True Blood av Charlaine Harris
Detta är definitivt inte en serie för yngre. Det är både mycket sex och våld i den. Faktum är att det blev lite för mycket även för mig, men om vi bortser från allt sex så tycker jag att serien är riktigt bra. En mer mogen romantisk vampyrserie där tjejen inte är ett ”offer” som så lätt blir annars, utan där även hon har sina speciella talanger. Jag tror inte jag behöver säga så mycket mer om den här serien då förmodligen de flesta redan känner till den.

Vampyrkrönikan av Anne Rice
Serien som fick mig att börja läsa vampyrböcker, eller ja serien som fick mig att älska vampyrer över huvudtaget, och jag lär knappast vara vare sig den första eller den sista som detta blir fallet för. Anne Rices serie är förebild för många, kanske till och med de flesta, moderna vampyrserier och de flesta har nog sett filmen ”En vampyrs bekännelse”. I hennes serie är vampyrerna sexiga, vackra och farliga. Men ändå fortsätter vi att älska de. Så har du ännu inte läst denna serie så är det ett måste om du är ett vampyrfan.

Kommentera

