Syrrans man i tidningen och lite medicinfunderingar

Min ena syrra hade idag postat en länk till ena lokaltidningen där hemma, Östersunds Posten, där min andra syrras man var med.Lite kul att läsa om någon man känner så där.Om ni av någon anledning också vill läsa så finner ni länken här.

Sen har jag även haft lite medicinfunderingar på morgonen.Det verkar ju som att jag har både ADHD och Aspergers syndrom (ja jag har som smått börjat acceptera det), men jag har ju min depressions diagnos och min sociala fobi sen förrut.Ena syrran tjatar om att jag måste ta ADHD medicin om jag får diagnosen, men jag vet inte om jag vill.Jag har hört att kreativiteten kan försvinna då och mina ADHD symtom (glömsk, saknar tålamod, koncentrationsproblem, rastlöshet osv) är inte direkt de som stör mig mest.Aspergerdelarna är faktiskt värre, men värst är faktiskt den sociala fobin, för det är den tillsammans med min känsla av utanförskap som jag tror är det som har triggat igång min depression då i tonåren.Och det är ju inget som ADHD medicin botar.Så jag har kollat runt lite och hittills har jag hittat två mediciner som kan hjälpa mot social fobi/ångest och depression som jag inte har testat och som inte verkar ha alltför hemska biverkningar.Dessa två är Efexor och Fluoxetin.Sen kanske inte de funkar heller.Jaja ska träffa läkaren den 18 maj och får se vad han säger, sen skulle jag gärna vilja hitta nått som faktiskt får mig att sova.I och för sig fungerar Theralen till viss del för det, så kanske ska se om jag vågar fråga om det (vilket jag förmodligen inte kommer göra).När det kommer till den sociala fobin så har jag även mycket tvångstankar som sammanflätas med det om att jag måste göra allt (enligt mig) perfekt annars kommer allt gå åt helvete (sen har vi ju självmordstvångstankarna och rädsla-för-att-skada-andra-tvångstankarna).
Jaja det var nog allt för nu.

9 thoughts on “Syrrans man i tidningen och lite medicinfunderingar

  1. Anonym skriver:

    Jag tar fluoxentin iaf , mot min OCD.. och det verkar som att den hjälper lite (om jag inte inbillar mig), men jag mår så jävla dåligt på andra plan nu istället.. Går ju KBT samtidigt dessutom

    Jag tror inte kreativiteten minskar om du tar ADHD-medicin (antar att det kanske blir concerta) har inte hört om att det skulle göra det iaf🙂 om din koncentrationsförmåga förbättras så lär ju inte dina kreativitet försämras🙂

    • chenjiringu skriver:

      Jo jag fattade att det är Marlene😛

      Aha, jo jag känner andra som tar den och en av de har problem med perfektionism precis som jag och det är ju sånna tankar som sätter igång min sociala fobi. Kanske vore värt att prova.

      Om du behöver snacka om vad som är jobbigt kan du alltid höra av dig.
      Kram

  2. Emmie skriver:

    Jag har en kompis som har ADHD, hennes kreativitet har inte minskat av hennes mediciner i varjefall, har vetat vad de heter som hon tar men minns inte det nu.

    Take care.❤

  3. Malin skriver:

    Inte Efexor! Det är en skitmedicin, förstör tänder och har hemska biverkningar! Flouxetin har ju jag och den funkar bra!

    • chenjiringu skriver:

      Fast Flouxetin är ju egentligen främst för tvångstankar, men jag vet inte. Sen reagerar man ju så olika på medicin, tex cipramil blev en kompis helkonstig av men fick ändå lite positivt resultat, jag märkte inget förutom dimsyn och för en annan funkar de perfekt utan biverkningar alls.
      Jag har fått flera som sagt nej till den ena av de och ja till den andra, rätt komiskt faktiskt och flera jag känner fattar inte hur jag kan bli hjälpt av theralen. Mediciner är skumt.

      Kollade just upp folks historier om Efexor och jag blev rejält skrämd kan jag lova.

  4. Susanne skriver:

    Jag har käkat fluoxetin, och för mig hjälpte de inte ett skit. Men för hoppningsvis funkrar det för dig.

Kommentera

